Ut i naturen: Uberørt (5:5)

Uke 5 NRK1 tirsdag 27. januar kl 19.45

I våre dager ser vi gjerne på natur som noe sårbart og skjørt. Det uberørte synes å være i ferd med å forsvinne. Menneskene har satt sine spor over alt. Ja, selv været antas å være påvirket av oss. Og mange livsformer er i ferd med å gå tapt for alltid.

Ut i naturen: Uberørt

Kunstneren Terje Risberg oppsøker den uberørte naturen. I følge ham må man til Arktis for å finne den.

Foto: Trond Berg

En blyforgiftet kongeørn kan stå som symbol på den svake og sårbare naturen. Den trenger vår hjelp, og fugleentusiaster legger mye energi på å få den på vingene igjen. Kanskje det lykkes.

Programleder Trond Berg treffer mennesker som ser det verdifulle i det uberørte. Møtet med det ville og utemmede kan utvide sinnet og gjøre oss litt klokere, mener de. Som om naturen har et ordløst budskap til oss.

De fleste dyr mangler evnen til å planlegge sin ressursbruk. Det er vanlig å spise seg ut av matfatet med etterfølgende lidelse. Mennesket har en evne de andre dyra mangler. Det kan velge å avstå. Ved hjelp av tankekraft kan det ofre kortsiktig fordel for et høyere gode. Derfor kan det å bevare det uberørte nettopp være et kjennetegn på det unikt menneskelige.

Om serien

Gjennom tidene har vårt forhold til naturen forandret seg mye. I denne serien ser programleder Trond Berg nærmere på hvor vår naturkjærlighet egentlig kommer fra. Det er en hyllest til villmarka, samtidig som den slipper til undringen om hva «det ville» egentlig er.