En naturlig helaften

Uke 52 NRK1 søndag 27. desember kl 19.45

Den magiske skogen øst i Hedmark er rammen rundt årets helaften, og det er trolsk stemning i den gamle skogen i Hakaskallen. Men den aller største spenningen handler likevel om hvem som blir kåret til årets beste seervideo.

En naturlig helaften

Berit Snøan (t.h) er museumspedagog på Maihaugen. Programleder Kari Toft tar henne med ut i nattemørke.

Norges største og trolig smarteste kråkefugl, ravnen, var en fryktet gjest før i tida, forteller museumspedagog på Maihaugen, Berit Snøan. Berit er på veg gjennom Hakaskallen i dagslys og nattemørke sammen med programleder Kari Toft. Hun forklarer hvordan tegn i naturen, skremsler og strenge regler i gammel folketro var med og regulerte arbeidsåret på en fornuftig måte.

Vi skal også følge naturfotografene Arne Nævra og Torgeir Beck Lande til skogsområdet og dyrelivet i Holleia i Buskerud. Der blir det vanskelig å skille fantasi og virkelighet fra hverandre.

Vi skal bli med en gjeng med skatere i kortfilmen "Mot Nord", og vi kommer tett på det vanskelige naboforholdet mellom reinsdyr og kongeørn. Til slutt blir vi kjent med stibyggere fra Nepal som nå bruker kunnskapen sin i norske fjell.