Datoen (3:6)

Uke 38 NRK1 søndag 20. september kl 20.10

1 november 1962 blir Magne Furuholmen, Elisabeth Venedik og Henning Økland født. Livene deres tar ulike retninger, men en ting har de til felles; de skal alle kjempe for å nå sine mål.

DATOEN, sesong 1 (3:6) DATOEN

Magne Furuholmen er en av tre mennesker vi møter i tredje episode av 'Datoen'.

Foto: Monster AS / Monster AS

Magne Furuholmen forteller om oppveksten på Manglerud, om tapet av faren som omkom i en flystyrt og om livet med sin musikkelskende bestefar. Han forteller om skjebnemøtet med den eksentriske Asker- gutten Morten Harket, og veien fra en kummerlig leilighet i London til verdenssuksess. Og om tomheten etterpå.

Elisabeth Venedik vokser opp like ved, i en blokkeleilighet på Bøler, med foreldre som har flyttet fra Ungarn. Hennes opplevelser fra barndommen preges av frykt for den som står henne nærmest. Livet skal handle om å skape tryggeht for seg selv og sin familie.

I Haugesund vokser Henning Økland opp. Han skal trosse hån og latterliggjøring gjennom hele ungdomstiden for å forfølge sin store lidenskap, ballett. En drøm som tar ham til prestisjetunge scener i et lukket Øst Europa, der den kalde krigen er i ferd med å tilspisse seg.

Om serien

Tre mennesker født på nøyaktig samme dag. De er født inn i samme land og i samme tid, men livene deres skal ta ulike retninger. Tre livsløp flettes sammen av store og små historiske hendelser. Kanskje kan disse tre menneskenes liv fortelle noe om oss alle? Om landet vårt?