Anno, sesong 2 (4:30)

Uke 1 NRK1 mandag 4. januar kl. 19.45

Nye svennelærlinger skal velges, og denne gangen skal de få prøve seg innnefor pottelauget som keramikere.

Anno 2

Fra venstre: Katja Heilmann, Chris R. Aanvik, Miriam Wallenius, Marius Gundersen, Hadi Hagen Qaderi, Jeanne Bøe, Frode Voll, programleder Selda Ekiz, Lars Kristian Engelbregt Grøholt, Katinka Ødegaard, Maren Gilje Sekse, Sunna-Inga Gaup Aamot, Fredrik Fløtberget, Liv Stoveland og Ivar Mehren.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Begge svennelærlingene erfarer at brenning av keramikk er minst like vanskelig som dreiing.

Forrige ukes svenn skal ta mesterstykke i skomakerlauget, noe alle deltakerne skal bidra til. Allerede fra starten innfører svennen en militær lederstil . Svennen blir stadig mer frustrert over unnasluntrere, og tar et oppgjør med gruppen for å få alle til å forstå hvor mye arbeid som gjenstår på mesterstykket.

Høkern kommer på sitt ukentlige besøk, og er glad for at deltakerne har klart å male ukens melkvote til kommandanten. Denne gangen selger han pølser, til jubel! I tillegg får en heldig vinner et pusterom fra 1700-tallet med muligheten til å teste Fredrikstads Amcar-miljø med en av de andre.

Om Anno

Anno er en konkurransedrevet realityserie der deltakere samles i en tidskapsel hvor alt er som det var for nesten 300 år siden. Livet er lagt til Isegran rett ved Glommas bredd i Fredrikstad, med den moderne byen rett utenfor.

Der skal deltakerne leve sammen og konkurrere mot hverandre, jobbe seg opp fra fattigdom og slit, til rikdom og ære. I ti uker skal de lære seg nye ferdigheter og leve som sine forfedre.

De starter som lærlinger for deretter å arbeide seg opp fra svenn til mester. Egeninnsats er helt avgjørende for å nå toppen og bli byens beste borger.

Gjennom 30 episoder må deltakerne kjempe for sin plass i Anno gjennom utfordrende turneringer og dueller - og hver uke må en deltaker reise hjem.