Hopp til innhold

NRK selger sakte-TV til USA

Nå vil USA også produsere saktegående TV, og formatet har de kjøpt av NRK. Det er Travel Channel som vil vise sin versjon av "sakte-TV" høsten 2015, med en 12 timers tur i USA. Det er første gang et NRK- format selges til USA.

Bergensbanen - minutt for minutt

Bergensbanen minutt for minutt var det første sakte-TV-prosjektet NRK gjorde. Nå er sakte-TV-formatet solgt til USA.

Foto: Rolf Sørensen / NSB

Den 12 timer lange reiseruten i USA er foreløpig ikke planlagt. Det er produksjonsselskapet LMNO Cable Group skal produsere satsningen.

Prosjektleder for formater i NRK, Ole Hedemann, er svært glad for denne nyheten:

- NRK har distribuert TV-formater gjennom vår partner Digital Rights Group i 4 år, men det er første gang at et av formatene blir produsert i fjernsynets hjemland USA. Det er ikke lett å lykkes der, og det er fantastisk at av alle ble det 'sakte-TV' som klarte det. Det er fordi ideen bak sakte-TV er unik nok til at den virkelig står ut i et TV-landskap hvor svært mye er svært likt, sier Hedemann. - Jeg finner fram champagnen, og venter i spenning på hvordan programmet vil arte seg for Travel Channel. Satser de like stort som NRK gjorde på å lage sendingen til en nasjonal begivenhet? Hva gjør de med reklamen? Det er utfordringer nok. , sier Hedemann.

Det er Thomas Hellum og Rune Møklebust fra NRK Hordaland som er skaperne bak hele sakte-TV- konseptet. Eventyret startet med en togtur fra Bergen til Oslo i 2009.

Les mer om sakte-tv her.

NRK Strategi, Kommunikasjonsavdelingen

Marienlyst, 25. mars 2015