Komiprisen 2016 til Bergen

NRK har besluttet å flytte Komiprisen fra Oslo til Bergen. Prisutdelingen skal avslutte festivalen Humorfest som arrangeres i byen siste uken i april. Dermed endres også utdelingstidspunktet fra sensommeren til våren. Årets prisutdeling finner sted lørdag 30. april, på Ole Bull-scenen.

Komiprisen

I 2016 kåres vinnerne av Komiprisen i Bergen.

Foto: Ole Kaland / NRK / Ole Kaland

Festivalen Humorfest samler allerede store deler av det norske komikermiljøet i Bergen denne uka, og «Komiprisen» blir derfor en naturlig avslutning.

-Vi gleder oss til å komme til Bergen med Komiprisen. Etter 15 år i Oslo er det på tide å flytte ut fra hovedstaden til en nasjonal humorfestival. Vi ønsker at Komiprisen skal beholde sin sterke posisjon i humor-Norge. Vi gleder oss til å samarbeide med Humorfest i Bergen, sier redaksjonssjef Hanne Skavberg Roaldsen i NRK.

Komiprisen er humorbransjens årlige prisutdeling innen humor på scene og TV. Prisen ble opprettet «for å hedre Norges fremste humorister og deles ut hvert år til spesielt fortjenstfulle innen komiker-faget». Utdelingen arrangeres av NRK og gikk av stabelen for første gang i 2001.

Marienlyst, 8. januar 2016