Knut Nærum ut, Johan Golden inn

Etter 16 år har Knut Nærum bestemt seg for å slutte i sin jobb som lagleder i «Nytt på nytt». Knuts erstatter blir Johan Golden.

Johan Golden og Knut Nærum
Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Programmet, som er en del av «gullrekka», er i dag et av de mest sette programmene på TV. Knut har vært med helt fra starten, men er nå klar for å gå nye veier.

– Jeg slutter i protest mot at NRK har varslet at man vil slå sammen «Nytt på nytt» med «Underholdningsavdelingen» for å skape «et mer robust satiremiljø». Og fra høsten av skal jeg bruke min tid på å skrive for scene og for bøker. Har en knallidé til en serie om en gutt som går på trollmannskole, sier Knut i kjent stil.

Han har sin siste sending 1. mai, som også er siste sending for denne sesongens «Nytt på nytt».

Fra høsten overtar komiker Johan Golden laglederstolen.

– Det er en stor ære bare å bli spurt. «Nytt på nytt» er Champions League i humor, og jeg gleder meg til å jobbe med en av Norges hvasseste redaksjoner. Det eneste skåret i gleden er at Knut ikke vil være der, sier han.

Prosjektleder for «Nytt på nytt», Guri Skavlan, er svært fornøyd med det nyeste medlemmet.

– Det har ligget i kortene en stund at Knut skal trekke seg tilbake etter 16 år i «Nytt på nytt». Det er selvfølgelig veldig rart og vemodig at han nå velger å slutte. Samtidig er vi så stolte over at det er nettopp vi som har hatt denne fine fyren med oss i alle disse årene. Og ettersom det finnes bare én Knut, har det ikke vært noe vits i å lete etter en som ligner. Men heldigvis er andre også hyggelig, smarte og morsomme, og en som er det, er Johan Golden. Så vi er enormt glade for at han ville overta stolen til Knut. La oss ta vel i mot ham!

Teamet fra høsten blir altså Jon Almaas, Pernille Sørensen og Johan Golden.

For mer informasjon kontakt nathalie.sprus@nrk.no, tlf. 90942708