Hopp til innhold

Kina kjøper "Da KORK kom til bygda"

Et kinesisk produksjonsselskap skal produsere 12 episoder av NRK-formatet "Da KORK kom til bygda" for det kinesiske TV-publikummet. Det er første gang NRK selger et format til Kina.

Da KORK kom til bygda

NRK har solgt formatet 'Da KORK kom til bygda' til Kina.

Foto: Julia Naglestad / NRK

- Det er fantastisk at "Da KORK kom til bygda" nå skal lages i Kina! Det viser kvaliteten i konseptet og er en stor anerkjennelse av fokuset NRK har på nyskaping og idéutvikling, sier redaksjonssjef i NRK, Marius Hoel.

Det er det internasjonale distribusjonsselskapet DRG som på vegne av NRK har inngått en avtale med 3C Media om å produsere programmene for Guangxi Satellite TV i Kina.

-For oss er det veldig motiverende å se at en av våre egne ideer fra NRK nå reiser ut i verden på denne måten. Vårt eget krinkastingsorkester har rett og slett satt en ny standard for måten man kan formidle vakker musikk på. Dette er vi veldig stolte av, sier Hoel. -Jeg tror grunnen til at dette fenger internasjonalt, er at serien har noe universelt over seg, det handler om hva musikk betyr for folk, det å skape noe sammen, og gleden over å se nye talent skinne på en scene.

På engelsk heter programserien "When The Orchestra Came To Town", og formatet ble presentert for det internasjonale TV-markedet under den store TV-messen MIPTV i Cannes i april. Formatet er skapt og produsert av kulturavdelingen i NRK, og var NRKs store høstsatsning i 2014. Kringkastingsorkestret (KORK) og et knippe kjente NRK-profiler reiste rundt i landet for å på en knapp uke lage musikalsk bygdefest. Målet er å få lokale talenter til å skinne sammen med Kringkastingsorkestret. Som lørdagsunderholdning nådde serien et publikum som kanskje ikke oppsøker klassisk musikk til vanlig. NRK har produsert til sammen fem programmer og programlederne i serien var; Linn Skåber, Anne Rimmen, Leo Ajkic, Hans Olav Brenner og Ingrid Gjessing Linhave.

- Dette er første gang NRK selger et format til Kina. Det er stort for oss og det viser at vi er blant de aller beste, også internasjonalt, når det gjelder utvikling av formater, sier Ole Hedemann, ansvarlig for salg av NRKs formater.

Marienlyst, 12. juni 2014
NRK Strategi/Kommunikasjonsavdelingen