Gjester hos Skavlan 27. mars

Gunhild Stordalen gjør sitt første TV-intervju etter at hun ble rammet av alvorlig sykdom i fjor høst. Hun kommer til Skavlan sammen med Sverigedemokratenes leder Jimmie Åkesson, Mark Knopfler samt Mrs Hughes og Mrs Patmore fra Downton Abbey.

Fredrik Skavlan

Foto: Marten Levin

Miljøaktivist og lege Gunhild Stordalen ble i fjor høst rammet av den sjeldne og livstruende sykdommen systemisk sklerodermi. Etter å ha gjennomgått en risikofylt og eksperimentell behandling på sykehus i Nederland, er hun nå på vei tilbake. Fredag stiller hun i Skavlan, i sitt første TV-intervju etter at hun ble syk.

En annen person som plutselig forsvant fra offentligheten i fjor høst, er Sverigedemokratenes kontroversielle leder Jimmie Åkesson. Rett etter at hans sterkt innvandringskritiske parti gjorde et svært godt riksdagsvalg, ble Åkesson sykmeldt med utmattelsessyndrom. Etter nesten et halvt år borte fra politikken – og mediene – bryter Åkesson tausheten og forteller hva som har skjedd det siste halvåret.

Mark Knopfler slo igjennom med Dire Straits på slutten av 70-tallet, og gjennom 80-tallet var gruppa ett av verdens ledende rockeband. Over 120 millioner solgte plater og det fantastiske albumet «Brothers in Arms» gjorde Knopfler til en legende, og han regnes fortsatt som en stor, og høyst relevant, gitarhelt. Knopfler kommer til Skavlan med sitt åttende soloalbum, og skal fremføre låta «Beryl».

Phyllis Logan og Lesley Nicol er for TV-seere verden over best kjent som Mrs Hughes og Mrs Patmore. Sjefshusholdersken og kokka fra Downton Abbey kommer rett fra innspillingen av den sjette sesongen av det som er blitt én av de mest sette dramaseriene noen gang i britisk TV-historie.

Dessuten kommer aktivisten Tristram Stuart, som i mange år levde som såkalt friganer, det vil si at han kun spiste mat og råvarer som andre hadde kastet. I følge Stuart kaster vi i den vestlige verden nesten halvparten av maten vår, et sløseri han har viet livet sitt til å bekjempe.

Presseansvarlig: Maria Stangeland , tlf. 932 82 116