- Jeg ville egentlig spille trommer, men en kamerat som lånte 200 kroner av meg satte igjen saksofonen sin som pant og han løste den aldri ut, sier Brinck Johnsen og forteller at han er selvlært på saksofonen. Prøving og feiling på gutterommet mens han lyttet til plater gjorde at han etterhvert lærte seg alle de fem saksofontypene, men favoritten er baritonsax.
Club 7 og Jazzlive
I dag er jazzmiljøet i Tønsberg svært aktivt men på 1970 tallet var miljøet lite og Bernt Brinck Johnsen flyttet til Oslo og ble en av miljøet på legendariske Club 7.
- Jeg spilte fast i husorkesteret og det å få lov til å spille for nærmere 1000 publikummere i flere år var nærmest en drøm, sier musikeren som etterhvert byttet ut Club 7 med Jazzlive, hvor han også var clubvert. Men en arbeidstid fra kl.22 til 04 tok på. - Dagsrevyen var frokost TV for meg, og nattlivet gikk etterhvert på helsa løs. Jeg valgte derfor å flytte tilbake til Tønsberg etter noen år, forteller han, og sier han aldri har angret på det valget.
- Bra i Tønsberg
Bernt Brick Johnsen er medlem av Urijazz og håper jazzklubben engang vil få et eget lokale i Tønsberg. Men noe nytt Club 7 ønsker han ikke. - Det går ikke an å gjenskape det som var den gangen. Ikke var det noe sunt liv heller, sier jazz-saksofonisten som var sentral i jazzmiljøet i Oslo på 70- og 80-tallet. Men han mener jazzmiljøet i Tønsberg også er svært bra. Ikke minst tradisjonen med julejammen på Hotell klubben og tilsvarende på brygga om sommeren setter han pris på.
35-års jubileum i høst
Bernt Brinck Johnsen hadde 35-års jubileumskonsert på Oseberg kulturhus tidligere i høst, men selv om han har lang fartstid som musiker har det bare blitt fire plateutgivelser. Den siste plata "Waypoints" er en hyllest till jazzmiljøet i Tønsberg og Tønsberg Storband som deltar på halvparten av låtene, har stilt opp på idealistisk grunnlag. I tillegg har han med seg sin egen jazzquintet og Lars Martin Myhre.
Hører lite på egne plater
Bernt Brinck Johnsen har jobbet mye med å sette sammen cden riktig. Det må være litt variasjon hvis man skal orke å høre en hel cd, mener den plateaktuelle artisten, som selv hører lite på egne plater.
- Etter å ha jobbet mye med produksjonen går jeg lei, og da må jeg ha en pause fra musikken min, sier Brinck Johnsen. Men helt uten sans for egne plater er han ikke. - Det går et par år, så tar jeg dem fram igjen. Og da er det moro å høre på dem igjen, sier jazz-saksofonisten som altså er plateaktuell med sin fjerde cd.
Av
Aina Indreiten.