Bystyret i Oslo vedtok den nye strategi for sosial mobilitet gjennom barnehage og skole fredag.
I strategien heter det blant annet at "byrådet er interessert i å prøve ut en undervisningsmodell hvor nivådelt undervisning er et sentralt grep for å sikre tilpasset undervisning", skriver Klassekampen.
- Les også: Vil ha mer nivådeling i Oslo-skolen
- Les også: Vil skille flinke og svake elever
Ikke egne klasser
– Noen ganger trenger man å tilpasse undervisningen slik at alle elevene har noe å strekke seg etter. Jeg vil ikke ha egne klasser, men sørge for god nivådeling innad i klassen, sier Hauglie til avisen.
Hun har ikke noe imot at en slik nivådeling kan vare i et helt skoleår, dersom det er behov for det.
– Dersom lærerne ønsker dette, vil ikke jeg overprøve det, sier hun.
Kan være i strid med opplæringsloven
Det er imidlertid ikke sikkert at byrådet får gjennomført denne ordningen.
Den kan være i strid med opplæringsloven som bare åpner for inndeling av elevene etter faglig nivå i korte perioder.
- Les også : – Bryter opplæringsloven
(NTB)