Hopp til innhold

– Må fremskynde bygging av nytt tunnelløp

Det haster med et nytt løp i Hagantunnelen. Arbeiderpartiet i Nittedal vil ha fortgang i planene.

Dødsulykke i Hagantunnelen

I Hagantunnelen i Nittedal skjedde en dødsulykke tirsdag. Ulykken viser at det haster med å bygge et nytt løp i tunnelen, slik at man unngår møtende trafikk i samme løp, sier Ole-Erik Yrvin (Ap).

Foto: Erik Engen / NRK

Tirsdag morgen omkom en motorsyklist etter å ha kollidert med to personbiler i Hagantunnelen i Nittedal. Nå haster det med dobbeltløp for å få ned tallet på ulykker, mener Ole-Erik Yrvin (Ap).

Vi burde hatt to løp med en gang fordi det er trafikkfarlig med bare ett løp. Med den trafikkmengden som er i Hagantunnelen mener også EU og Nasjonal transportplan at vi er over grensen som skulle tilsi to løp, sier gruppeleder i Arbeiderpartiet i Nittedal kommunestyre Ole-Erik Yrvin.

Han sitter også i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

– Må starte planleggingen

I Nasjonal transportplan står det at byggingen av dobbelløp skal fullføres i siste seksårsperiode av planen. Det vil si fra 2017 til 2023. Yrvin mener det er for sent.

– Jeg synes det er altfor sent med 2017 som er det beste alternativet som ligger i planen i dag. Dessuten tar det jo år og dag å få ferdig slike veiplaner, så det er jo om å gjøre å komme i gang med planleggingen med en gang, sier han.

Nå har Yrvin tatt opp spørsmålet om tunnelløpet kan stå ferdig tidligere enn «i siste seksårsperiode» med ordføreren i Nittedal kommune, Hilde Thorkildsen.

Først etter 2018

Fra Statens Vegvesen kommer svaret som Yrvin ikke ønsker seg.

– Jeg tror ikke det vil være mulig å få til en utbygging i den første fireårs-perioden. Der er handlingsprogrammet vedtatt slik at det ikke er noe frie penger i den perioden, sier Nils-Erik Bogsrud avdelingsdirektør for vegavdeling Akershus, Statens Vegvesen.

Han tror heller ikke at det er mulig å framskynde planene.

– Vi er i gang med å se på reguleringsplanen. Normalt vil det ta to år og så er det prosjektering og detaljplanlegging etter det, så det vil være vanskelig å komme i gang med byggingen før etter 2018, sier Bogsrud.

Frogn- og Oslofjordtunnelen

To andre tunneler i Akershus har også fått så mye trafikk at de bør bygges ut til to løp.

– I Frogntunnelen og Oslofjordtunnelen begynner trafikkmengden å bli så stor at man må etablere et løp nummer to for å tilfredsstille EU-krav, sier Bogsrud.

Planleggingen av en ny Oslofjordtunnel er godt i gang, men det er uklart om den skal bygges.

– Det er avhengig av hva man bestemmer seg for om hvordan man skal krysse Oslofjorden i framtiden. Det kan bli et nytt løp eller om det kan bli ei bru, avslutter Bogsrud.