Hopp til innhold

Vil lage kunstig øy med boliger

En kunstig øy i Bunnefjorden kan løse noe av boligmangelen i Oslo-området. Det mener Oslo Havn, som har innhentet arkitektforslag for hvordan øya kan bebygges.

Østerøy oversiktsbilde

Slik ser Link Landskap for seg at en ny øy i Bunnefjorden kan se ut om Oslo Havn får gjennomslag for sitt forslag om å bruke overskuddsmassene fra Follobanen.

Foto: Link Landskap

Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski blir Nordens lengste jernbanetunnel. Oslo Havn vil bruke steinmassene som blir til overs etter byggingen av Follobanen til å lage en ny øy i Bunnefjorden.

Her kan det bli plass til boliger.

– Når man har laget tunellen og utvidet Bekkelaget renseanlegg, sitter man igjen med stein tilsvarende tre Kheopspyramider. Vi er opptatte av at denne steinen skal gjenbrukes til noe nyttig for oss alle, sier Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn KF til NRK.

Ulike forslag

Bernt Stilluf Karlsen

Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn.

Foto: Sporveien

I går la tre ulike arkitektkontor fram sine forslag til hvordan en slik øy kan se ut, og hva øya kan brukes til.

Forslagene fra arkitektkontorene LINK Landskap, Jensen & Skodvin Arkitekter og Snøhetta rommer blant annet visjoner om Oslofjordens lengste badestrand, boligområde med kanaler mellom husene og en øy hvor viktige arter som er i ferd med å forsvinne kan blomstre opp igjen.

Jensen & Skodvin Arkitekter foreslår også at man kan bygge kolonihage på øya.

– Jeg synes dette er veldig spennende forslag som viser hvor mange ulike muligheter vi har dersom vi går videre med idéen om å lage en ny øy, sier Karlsen.

Må utredes nærmere

Han understreker at de foreløpig bare er i idéfasen.

– Det er selvsagt mye som må vurderes og utredes nærmere før man eventuelt går videre med prosjektet, sier Karlsen.

Miljøkonsekvenser er blant det som må utredes nærmere.

Oslo Havn foreslår at steinen fraktes på lekter ut til Storeflua, en naturlig grunne midt mellom Ljansbruket og Hellvik. Her vil man kunne lage en øy på opp mot 300 dekar.