– Jeg synes at denne plassen er litt inneklemt mellom byen og fjorden. Den egner seg utmerket til å skape kos og hygge for Oslos befolkning, sier Marianne Borgen (SV)
Drømmen om Fridtjof Nansens plass som en bilfri italiensk piazza er langt fra ny.
Køkaoset over Rådhusplassen på sjøsiden forsvant da Festningstunnelen åpnet i 1990, og i mai 2003 ble bilene borte også fra landsiden av rådhuset for en stakket stund. For det som skulle være en tre-årig prøvestengning varte bare i sju måneder etter protester fra handelsstanden.
Artikkelen fortsetter under bildet
Nedstemt i fjor
SV foreslo å forby biler på plassen også i fjor høst, men ble nedstemt i bystyret.
I stedet skulle det lages en plan for oppgradering av plassen, som i forprosjektet fra konsulentfirmaet Rambøll karakteriseres som et i utgangspunktet flott, men nedslitt og vanskjøttet byrom med uoversiktlig trafikk og der parkerte biler dominerer.
Rambøll anbefaler derfor å virkeliggjøre Fridtjof Nansens plass som en åpen og storslått stasplass verdig byens storstue der all parkering fjernes, der fortauene blir bredere, men der gjennomfartstrafikken skal bestå.
Marianne Borgen vil ha vekk biltrafikken også.
– Da man skulle stenge Rådhusplassen i sin tid var det også store protester. Man mente det ville bli helt umulig å komme seg rundt i byen. Jeg tror at vi klarer å finne løsninger både på trafikkutfordringene og parkeringsutfordringene for turistbussene. Dette handler først og fremst om politisk vilje, sier Borgen.
- LES OGSÅ: Vil stenge Oslo-gater for trafikk
- LES OGSÅ: Ny bystrand midt i Oslo