Hopp til innhold

Vil ha flere store rundkjøringer

Bilistene klager på dårlig framkommelighet. Likevel kan det bli flere rundkjøringer som den på Carl Berners plass i Oslo.

Carl Berners plass

Det kan bli flere firkantede rundkjøringer i oslotrafikken. Ruter og Bymiljøetaten mener dette må til for at buss og trikk skal komme fram.

Foto: google maps

Resultatet etter ombyggingen av Carl Berner-krysset i 2010 er bedre framkommelighet for trikk og buss, og færre biler. Akkurat som hensikten var.

Nå vil Ruter og Bymiljøetaten ha flere slike rundt om i byen, sier utviklingssjef i Ruter, Hanne Bertnes Norli.

– Vi ser at rundkjøringen fungere godt for trikken og kollektivtrafikken og vi ønsker å ha flere slike for å gjøre det bedre for kundene våre, fortsetter hun.

Dette er noe av det som kom fram i rapporten med 100 tiltak for bedre kollektivtrafikk som ble lagt fram mandag.

Savner lyskryss

Stiller du deg opp ved krysset vil du se leddbusser som forsøker å kveile seg rundt de firkantede hjørnene på rundkjøringen, med noen forstyrrende personbiler på alle kanter.

Trikken kan kjøre rett gjennom rundkjøringen.

En bussjåfør NRK snakker med mener at rundkjøringen fungerer bra, men at det er mulig å gjøre den bedre.

– Utenom rushet er det bra med rundkjøring, men i rushet er det bedre med lyskryss, sier han.

Overbelastning

Rapporten fra Ruter og Bymiljøetaten viser at også de er klar over dette:

" På Carl Berners plass kan det raskt bli overbelastning i rushtider med resulterende fremkommelighetsproblem."

Krysset er utformet som en stor firkantet rundkjøring, og når trafikken er på sitt mest ekstreme fylles den opp med biler og busser som sliter med å komme ut.

Det er egne kollektivfelt inn mot rundkjøringene, men på grunn av tett stillestående kø gjennom rundkjøringen kan det likevel ta flere minutter å passere selve krysset.

Ruter mener en løsning for liknende rundkjøringer kan være å la bussen kjøre rett gjennom, slik som trikken gjør i dag.

Til tross for noen problemer har likevel ombyggingen av krysset ført til at biltrafikken har sunket med hele 34 %, ifølge rapporten.

Ruter vil ha flere liknende rundkjøringer, som prioriterer kolletivtrafikken. De mener at bedre fremkommelighet for buss og trikk vil innebære at bilene settes i annen rekke.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Rundkjøring i Carl Berner

Bilistene er taperne i rundkjøringen på Carl Berners plass. I rushtrafikken kan det ta 20 minutter mer enn tidligere å komme seg gjennom.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

Virker etter hensikten

Bilister klager på at de kan bruke opp til 20 minutter mer for å komme gjennom krysset, mens de som kjører trikk er de store vinnerne.

Selv om mange bilførere er misfornøyde, mener utviklingssjefen i Ruter at erfaringene fra omleggingen av Carl Bernes plass gir motivasjon til å bygge flere firkantede rundkjøringer.

– Dette gir et godt bilde av den situasjonen som er der i dag. Så skal vi lære av det og få det til enda bedre andre steder i byen. Vi ser på rundkjøringer blant annet på Nationalteatret og ved Solli plass og langs ring 2 hvor det i dag er store kapasitetsproblemer for kollektivtrafikken både inn og ut av byen, sier Hanne Bertnes Norli.