Ifølge passasjeren hadde sjåføren kjørt feil flere ganger på den rundt 1 mil lange ruten mellom Aker Brygge og Helsfyr. Da bussen tilslutt stanset på Tøyen, som ikke er en del av ruten, tok samme passasjeren nøklene til bussen, slik at sjåføren ikke fikk kjørt videre.
Politiet uttalte at bussjåføren var tydelig alkoholpåvirket og mistenkte han også for å være påvirket av medikamenter.
Mannens advokat, Linda Jæger mener politiet forhåndsdømte mannen.
– Politiet gikk ut og forhåndsdømte vår sjåfør der de påstod at det ikke var tvil om at det forelå kjøring i beruset tilstand. Det viste seg å ikke være tilfelle.
Krever erstatning
Mannens advokat mener også politiet har brukt for lang tid på å etterforske saken. Linda Jæger sier de vil kreve erstatning av politiet for tapt arbeidsinntekt.
– For vår mann har dette vært en veldig stor belastning.
Ifølge Jæger brukte politiet unødvendig lang tid på å renvaske sjåføren, som først fikk tilbake førerkortet sitt etter to måneder, til tross for at det kun tok tre uker før den første blodprøven var klar.
– Vi mistenker at politiet stadig har bestilt nye prøver etterhvert som de har fått negativt resultat for å lete med lys og lykte etter noe som kan være kritikkverdig.
Hadde kranglet med kona
Mannen har selv forklart at han hadde kranglet med kona si, og at han derfor var ufokusert den dagen. I tillegg skal språkproblemer ha gjort at den slovakiske mannen ikke klarte å forklare passasjerene hva som skjedde.
Tillitsvalgt i Unibuss, der mannen er ansatt, Steinar Olsen mener politiet ødelegger for hele bransjen når de forhåndsdømmer sjåfører.
– Det er et omdømmetap for oss bussjåfører å oppleve slike ting og ikke minst en belastning for sjåføren.
– Han har sagt at han kjørte feil fordi han hadde personlige problemer. Er det greit for en bussjåfør å ta med seg personlige problemer på jobb?
– Det har vi vel alle. Det er ikke noe vi bare kan legge fra oss. Du sitter og tenker på ting når du kjører. Jeg ser ikke noe unormalt i det.
Politiet ønsker ikke å kommentere saken fordi den er under behandling som en klagesak. Men sier at dersom sjåføren har fått en urettferdig behandling, så skal de rette opp i det.