– Det er spesielt på T-banen vestover at det er stort potensial, både med tanke på tomtepotensial, men også fordi det er god tilgjengelighet på T-bane, sier Arbeiderpartiets byutviklingstalsmann Anders Røberg-Larsen.
– Vi er opptatt av å legge til rette for den befolkningsveksten Oslo står oppe i nå, og da må vi se på hele byen og hvor det er fornuftig å fortette mer, sier han.
Vil utnytte villastrøk på vestkanten
Det er under behandlingen av Oslos nye kommuneplan at Arbeiderpartiet ber om en analyse over utbyggingspotensialet i en radius på minst 500 meter rundt hver jernbane- og T-banestasjon, spesielt på Oslos vestkant.
Arbeiderpartiet i Oslo mener dessuten at områder med mye småhusbebyggelse er preget av reguleringsplaner som tillater veldig lav utnyttelse av områdene.
– Vi bør gå gjennom de planene og se om det er mulig å få til ytterligere fortetting i Oslo nær stasjonene. Det vil også være samfunnsøkonomisk fornuftig, sier han.
Høyre mener forslaget er useriøst
Høyres fraksjonsleder i byutviklingskomiteen, Maren Malthe-Sørensen, kaller forslaget en usedvanlig dårlig idé.
– Det er oppsiktsvekkende useriøst, sier hun.
– I første omgang skremmer man opp tre firedeler av Oslos befolkning. Hvis de først skulle få gjennomslag for dette, så vil man jo rasere store boområder.
Malthe-Sørenssen har ledet arbeidet med kommuneplanen i byutviklingskomiteen.
Hun sier at vurderingene Arbeiderpartiet nå ber om er nettopp det Oslo kommune har gjort i løpet av fire års arbeid med planen.
Ifølge Høyre er potensialet i kommuneplanen på 120.000 boliger fram mot 2030 nok til å møte befolkningsveksten.
– Må se på hele Oslo
Anders Røberg-Larsen i Arbeiderpartiet mener områdene kommuneplanen peker ut ikke er nok, og at hele byen bør vurderes.
– Eksempelvis har byrådet i kommuneplanen pekt på områder i Groruddalen som krever miljøtiltak. Det krever også nye baneløsninger hvis man skal klare å utvikle disse områdene.
– Da mener vi det er fornuftig å se på områder som har eksisterende banenett i dag og hvor det fortsatt er potensial for fortetting, sier han.
Høyres Malthe-Sørenssen avviser likevel ideen som altfor radikal.
– Frp har jo lekt med denne tanken tidligere, og når selv Frp har slått det fra seg, da burde det ringt en bjelle hos Arbeiderpartiet, sier hun.
Frykter for byutviklingen
Heller ikke Oslo Venstre vil utrede byutviklingen på en slik måte som Arbeiderpartiet ønsker.
Nestleder i Byutviklingskomiteen, Espen Ophaug, frykter at byutviklingen skal komme ut av kontroll.
– En tilfeldig fortetting overalt der det er en stasjon kan dessuten føre til at mer av byutviklingen går til kommersielle utbyggere, sier han.
Ophaug peker på at T-banesystemet har 100 stasjoner i tillegg til de 20 togstasjonene spredt over hele byen.