– Utslipp fra transport står for en tredel av klimautslippene i Norge. Storbyene vokser, og vi må sikre at flere går, sykler eller tar kollektivtrafikk til jobb, sier partisekretær og byrådslederkandidat i Oslo, Raymond Johansen.
Noe av det regjeringen ble kritisert for da den la fram forslaget til statsbudsjett, var manglende satsing på sykkel og på kollektivtrafikk utover jernbane.
Regjeringen foreslår å bruke 975 millioner kroner på belønningsordningen for kollektivtransport i de største byene, hvorav 280 millioner går til Oslo og Akershus.
Disse pengene brukes i dag blant annet til mindre investeringsprosjekter og til å øke antall avganger på buss, trikk og bane i større byområder.
– Har ikke gode nok kollektivløsninger
I tillegg til belønningsmidlene setter regjeringen av 70 millioner kroner for å komme i gang med ordningen med såkalte bymiljøavtaler, som skal inneholde mål og virkemidler for økt kollektivandel, sykling og gange, tiltak for redusert bilbruk og arealbruk som bygger opp under miljøvennlig transport.
Det er politisk enighet om at bymiljøavtalene skal være et viktig virkemiddel for å nå målet i klimaforliket om at veksten i persontransport i byområdene skal tas kollektivt, på sykkel eller til fots. Beløpet skal derfor økes kraftig på sikt.
Det er denne bymiljøpotten Arbeiderpartiet vil øke til én milliard allerede neste år.
– Det er i Akershus det kjøres mest bil i landet, og noe av grunnen til det er fordi vi ikke har gode nok kollektivløsninger for de som pendler over fylkesgrensen hver dag, sier fylkesordførerkandidat i Akershus, Tonje Brenna fra Arbeiderpartiet.
– Bedre kollektivsatsing i Oslo og i områdene rundt vil ha veldig mye å si for de som bor i Akershus og er avhengig av bil, mener Brenna.
- Les også: – Oslo-området må prioriteres før Intercity-tog
- Les også: Flere og flere tog i rute
Artikkelen fortsetter under bildet.
Staten skal dekke 70 prosent
Arbeiderpartiet sier de også vil støtte de store T-baneprosjektene i Oslo og Akershus som Fornebubanen, Ahusbanen og T-banetunnel under Oslo sentrum.
– Vi støtter igangsetting og planlegging av disse prosjektene. Oslo må selv gå foran som et godt eksempel med å prioritere dette, så må staten være med å finansiere det, sier partisekretær og byrådslederkandidat i Oslo, Raymond Johansen.
– Arbeiderpartiet har gått inn for at 70 prosent av prosjektene skal dekkes av statlige tilskudd, og det mener vi er en veldig god start, sier Johansen.
- Les også: 16 milliarder til kollektivtrafikk
- Les også: 30 trikker ute av drift i Oslo
Trenger støtte fra Venstre
Arbeiderpartiets løfte om 70 prosent statlig finansiering av de store prosjektene har blitt hoderystende mottatt blant de borgerlige, fordi dette var en pengebruk partiet ikke var i nærheten av i regjering.
De borgerlige partiene har på sin side lovet at staten skal betale 50 prosent av Fornebubanen. Raymond Johansen svarer slik på spørsmålet om hvorfor kollektivmilliardene sitter løsere i opposisjon enn i posisjon:
– Jeg mener vi gjorde mye og ga mye da vi satt i regjering, men det foregår nå en diskusjon om fremtiden og de enorme globale klimautfordringene vi står ovenfor. Storbyene er en løsning på klimaproblemene, og hvis vi skal redusere utslippene må vi bygge tettere, få bedre kollektivtrafikk, bedre gang og sykkelveier.
Hvordan skal dere få flertall for dette?
– Dette er vårt alternative budsjett, men jeg veit at Venstre også er opptatt av kollektivtrafikk. De har mulighet til å støtte forslaget og da går dette forslaget igjennom.