Hopp til innhold

Trenger ny rullebane på Gardermoen

Kapasiteten ved hovedflyplassen kan være sprengt om ti år. NHO Luftfart krever at planleggignen av en tredje rullebane starter nå.

Torbjørn Lothe

VIL HA NY RULLEBANE: Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener det haster med å komme igang med planleggingen av en ny rullebane som skal stå ferdig om ti år.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Vi vet ikke nøyaktig når behovet kommer. Det kan bli i 2025 og det kan bli i 2030, det avhenger av trafikkutviklingen. Det betyr at vi må ha rullebanen på plass i 2025 hvis behovet skulle være der da, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Siden åpningen i 1998 har flyene tatt av fra og landet på to rullebaner. Men den tid er snart forbi, hvor dette er nok på hovedflyplassen, mener flybransjen og advarer om kjedelige konsekvenser for passasjerene.

– Man kan oppleve kapasitetsbrist som gjør at man får forsinkelser.

Tar lang tid å få på plass ny rullebane

10-15 år kan høres ut som en evighet av tid, men er det ikke når det er snakk om å planlegge og bygge en rullebane.

Knut Holen

TAR TI ÅR: Direktør for flyplassutvikling i OSL sier det tar ti år fra vedtak til rullebanen er på plass.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Vi ser for oss at det tar ti år fra vi har et vedtak om å bygge en tredje rullebane til den står ferdig, sier direktør for flyplassutvikling i OSL Knut Holen.

Flybransjen mener det nå er viktig å starte prosessen som skal resultere i en rullebane nummer tre ved Oslo Lufthavn. Foreløpig er det ikke båndlagt område til rullebane, og Stortinget har ikke fattet prinsippbeslutning om rullebanen kan bygges.

Kan øke antall avganger og landinger

Ny passasjerterminal og pir bygges nå ved Oslo Lufthavn. Det koster Avinor svimlende 14 milliarder kroner og som skal stå helt ferdig våren 2017.

Utvidelsen gjør at antallet avganger og landinger kan økes fra 69 i timen til 90. Men dette vil bare gi noen års pusterom før kapasiten igjen må økes, mener NHO Luftfart.

– Saken har ligget i stillstand etter at det ble lagt frem en masterplan for noen år siden. Vi mener at det er viktig å ta debatten i Stortinget i forbindelse med nasjonal transportplan og får satt igang sånn at man ikke kommer for sent i gang til å ha en rullebane på plass i 2025, sier Lothe.

I sin masterplan fra 2012 anbefalte OSL og eier Avinor at den beste beliggenheten for en ny rullebane er øst for dagens østre (se bilder i toppen av saken).