Hopp til innhold

Trenger milliardhjelp fra staten

Staten må spytte inn nesten 39 milliarder kroner, dersom kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal bygges ut slik det er planer om de neste 10 til 20 årene.

Kollektivtrafikk

Nye T-banelinjer og ny sentrumstunnel er noe av det som må til for å ta unna passasjerveksten i Oslo og Akershus. Det kreves mer penger til dette enn Staten har satt av totalt i belønningsmidler til alle landets byer.

Foto: NRK/Scanpix

Pengesummen som trengs er større enn hele potten som regjeringen har satt av til kollektivtiltak i norske storbyer i samme tidsperiode.

Utviklingsdirektør i Ruter, Hanne Bertnes Norli, etterlyser mer penger fra staten.

Tiltakene som Ruter vil ha gjennomført de neste 10 år utgjør en lang liste:

T-bane til Fornebu, T-bane til Ahus, ny Oslo S med bussterminal, ny sentrumstunnel i Oslo, oppgradering av T-bane og trikkenettet.

Mangler 38,7 milliarder

Flere av disse prosjektene skal betales delvis med bompenger, men det er langt fra nok. Anslagsvis mangler det 38,7 milliarder kroner sier utviklingsdirektør Hanne Bertnes Nordli.

– Dette er en blanding av kostnadsoverslag på prosjekter som er kommet ganske langt i planleggingen og noen som ligger lenger fram i tid, så det er en del usikkerhet omkring totalsummen, sier Nordli.

– Men dette er prosjekter som ligger i våre strategiplaner og som vi ser behov for å realisere over det 10 til 20 neste årene, fortsetter hun.

Belønningsmidler

For å få råd til disse kollektivprosjektene må Oslo og Akershus søke penger fra såkalte belønningsmidler og bymiljøpakker. I Nasjonal transportplan satte regjeringen av en pott på 26 milliarder kroner som skal finansiere kollektivtiltak i storbyene de neste 10 årene.

Men potten til fordeling på alle byene er 12 milliarder mindre enn det som Oslo og Akershus trenger alene, går det fram av kollektivselskapet Ruters nye handlingsprogram.

– Dette har vi pekt på hele veien. Belønningsordningen er veldig kjærkommen, men det er dessverre for lite til å realisere de store grepene som vi må ta for å løfte kollektivtrafikken, sier Hanne Bertnes Norli.

Det har ikke lyktes å få kommentarer verken fra politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, eller fra Høyre.