Hvor store deler av ruteomleggingen som blir utsatt og hvor lang forsinkelsen blir, er ennå ikke klart.
Det som er markedsført som «den store togrevolusjonen» skal gi togpendlerne i Oslo-området en bedre og mer forutsigbar hverdag. Togene skulle både gå oftere og mer i rute fra desember 2014.
- Les:
For å gjennomføre det som på fagspråket heter «NSBs nye grunnrutemodell» må et sinnrikt puslespill med nye skinner, nye stasjoner og nye steder å parkere tog være på plass.
En av de viktigste brikkene i puslespillet er nye Høvik stasjon i Bærum. Den skal blant annet fungere som snuplass slik at tog som i dag bare går til Skøyen, også kan betjene Lysaker.
Forsinket signalanlegg
Men i regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet opplyser Samferdselsdepartementet at nye Høvik stasjon blir forsinket.
Grunnen er at leverandøren ikke greier å få på plass signalanlegget som forutsatt.
Departementet skriver følgende:
«Dette innebærer at den nye grunnrutemodellen ikke kan iverksettes fra desember 2014 som tidligere planlagt. Samferdselsdepartementet er i dialog med Jernbaneverket om handlingsalternativer, og hvordan Jernbaneverket og leverandøren kan begrense negative konsekvenser for reisende og berørte togselskaper.»
- Les også:
Betydelig forsinket
– Vi er nå i dialog med togselskapene for å finne ut hvilke deler av den nye grunnrutemodellen som blir forsinket og hvilke deler som kan gjennomføres som planlagt, sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, Svein Horrisland.
– Vi vet ennå ikke hvor lang utsettelsen blir, men vi snakker om en betydelig forsinkelse, flere måneder, sier Horrisland.
- Les også:
Sverre Myrli, som er leder i Akershus Arbeiderparti og sitter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, ber regjeringen iverksette tiltak slik at de reisende for et så godt tilbud som mulig.
– Dette er selvsagt ikke regjeringens skyld, men den er ansvarlig for å finne løsninger slik at de reisende ikke blir mer skadelidende enn nødvendig, sier Myrli.