Fredag møtte ledelsen i Think Global statssekretærene i Nærings- og handelsdepartementet (NHD), Samferdselsdepartementet (SD) og
Finansdepartementet (FIN) til et møte om den krevende situasjonen.
- Selskapet er i en krevende økonomisk situasjon. Bilindustrien verden over er spesielt hardt rammet av finanskrisen, og Think henvendte seg til oss og ba om dette møtet, uttaler statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet til NTB.
Les også:
- Risikokapital fra regjeringen
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier regjeringen vil sikre risikokapital til miljøvennlige biler i Norge, slik at denne bilindustrien kan fortsette.
- I Norge har vi ingen stor bilindustri, men vi har en som ligger fremst i verden på elfronten. Det å skaffe risikokapital til denne industrien vil bli en del av den tiltakspakken som regjeringen legger fram i januar, sier Navarsete.
Et hurtigarbeidende statssekretærutvalg med deltakere fra SD, MD og NHD vil nå gå gjennom de grønne bilpakkene andre land har presentert eller jobber med, for å vurdere tiltak rettet mot den grønne bilindustrien i Norge.
Les også:
- Tar sikte på økt salg
Administrerende direktør i Think Global Richard Canny sier til NTB at selskapet for tiden er inne i en prosess med kapitalutvidelse.
- Vi begynte for kort tid siden med masseproduksjon av Think citybilen og tar sikte på å øke salget av denne både i Norge og i utlandet. Vi forventer at mesteparten av den nye kapitalen vil komme fra eksisterende aksjonærer og vi er takknemlige for at investorene fortsatt har tillit til oss, sier Canny.
Han mener Norge vil være et utmerket marked for elbiler framover. Men siden den globale bilindustrien for tiden er hardt rammet av økonomiske nedgangstider, blir Think-markedet også berørt.
- Vi er svært glade for den konstruktive dialogen som vi har med norske myndigheter om utviklingen, sier Canny.
Australske Richard Canny ble hentet til den norske elbilprodusenten som sjef i selskapet i august i år. Han har 25 års fartstid i Ford bak seg.