Hopp til innhold

Telenor-nettet oppe igjen

Pressetalsmann Anders Krokan bekrefter overfor NRK at Telenors mobilnett fungerer igjen etter store problemer fredag.

Telenors mobilnett

PROBLEMER MED MOBILNETTET: Omtrent en tredel av Telenors kunder opplever for tiden problemer med tale over mobilnettet og SMS. Feilen gjør også at kundene ikke får ringt nødnumre.

Foto: Johansen, Erik / NTB scanpix

Telenors abonnenter over hele landet hadde problemer med å ringe og motta samtaler fordi mobilnettet var nede. Feilen medførte også at telenorkunder ikke fikk ringt nødnumrene 110 og 113.

– Vi opplever at Telenor sliter med mobilnettet. Derfor oppfordrer vi folk som skal ringe inn en nødmelding om å finne noen med et annet abonnement eller en fasttelefon, sa vaktkommandør Rune Elstad ved 110-sentralen i Oslo.

Laster Twitter-innhold

Påfallende få samtaler til sykhus

Oslo universitetssykehus opplyste til NRK tidligere i dag at det er påfallende stille til å være en fredag ettermiddag.

– Men vi får fortsatt noen 113-samtaler, så det er vanskelig å si hvor mange som ikke kommer igjennom på telefon, sa klinikkleder Terje Strand for prehospitalt senter på Oslo universitetssykehus.

Han understreker at folk som ikke kommer gjennom til 113 på vanlig måte, kan forsøke 112 og deretter bli satt over.

– Det kan være svært alvorlig hvis det er personer som behøver akutt hjelp som ikke kommer igjennom på telefonen. Det sier seg selv, forteller Strand.

Problemer over hele landet

Anders Krokan

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Foto: Telenor Pressbilde

Problemene med mobilnettet oppstod ved 11.45-tiden fredag.

Telenors abonnenter over hele landet har problemer med å ringe og å motta samtaler. På sine nettsider opplyser selskapet at de har over tre millioner mobilkunder i Norge. Ved 15-tiden fredag er rundt en tredel av kundene rammet.

– Det gjelder ikke alle kunder og heller ikke alle samtaler. Men det er en betydelig del av våre kunder som opplever dette dessverre. Det er også noe forsinkelser på å motta SMS, sier Krokan.

Også tjenester over mobildata kan oppleve oppkoblingsproblemer, som for eksempel BankID på mobil.

På sin Facebookside skriver Telenor at de har fått mange tilbakemeldinger om problemer med anrop med mobiler.

– Vi mottar tilbakemeldinger om at det oppleves problemer med anrop på mobil. Vi kjenner ikke omfanget, men vi at vi er på saken, skriver Telenor til egne kunder på sine Facebook-sider.

9 millioner i bot

I oktober 2014 ble også teleselskapets kunder rammet av en feil som førte til at over 3 millioner kunder ikke fikk brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Den gang oppsto feilen i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentsdatabase.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ga Telenor et gebyr på 9 millioner kroner etter hendelsen.

I sitt gebyrvarsel til Telenor ba Nkom selskapet om å legge fram en tiltaksliste og en tidsplan for å få bukt med problemene.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold