Innføringen av det elektroniske billettsystemet er allerede blitt en skandale med overskridelser på over 100 millioner kroner. Nå kommer enda et bevis på dårlig prosjektstyring.
I fem år har nemlig folk passert de nye sperringene på T-banestasjonene i Oslo uten at sperringene har blitt tatt i bruk. Nå viser det seg at de neppe vil bli benyttet i det hele tatt, og investeringer til flere titalls millioner kroner har vært overflødig, skriver Aftenposten.
Sperringene har nemlig allerede, før de er tatt i bruk, utspilt sin rolle.
– I dag stenger vi portene når det er billettkontroll, og det fungerer bra, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. Han mener sperringene aldri skulle vært montert.
– Vil koste 20 millioner
– Stengning av sperringer må være økonomisk og sikkerhetsmessig forsvarlig uten vesentlig ulempe for passasjerene. Det finnes smartere måter å gjøre dette på enn å holde stengt hele driftsdøgnet. De som kjøpte systemet, tenkte kanskje annerledes, sier han.
Hvis sperringene skulle bli tatt i bruk på ti stasjoner fra morgen til kveld ville det av sikkerhetshensyn kreve mellom 40 og 50 ansatte, noe som ville koste 20 millioner kroner årlig.
Les også:
| |Les
fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på og .