Innføringen av det elektroniske billettsystemet er allerede blitt en skandale med overskridelser på over 100 millioner kroner. Nå kommer enda et bevis på dårlig prosjektstyring.

Det nye elektroniske billettsystemet Flexus - Det har vært mye tull med innføringen av Flexus. - Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Det har vært mye tull med innføringen av Flexus.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX
Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter - Bernt Reitan Jenssen - Foto: Ruter /

Bernt Reitan Jenssen

Foto: Ruter

I fem år har nemlig folk passert de nye sperringene på T-banestasjonene i Oslo uten at sperringene har blitt tatt i bruk. Nå viser det seg at de neppe vil bli benyttet i det hele tatt, og investeringer til flere titalls millioner kroner har vært overflødig, skriver Aftenposten.

Sperringene har nemlig allerede, før de er tatt i bruk, utspilt sin rolle.

– I dag stenger vi portene når det er billettkontroll, og det fungerer bra, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. Han mener sperringene aldri skulle vært montert.

– Vil koste 20 millioner

– Stengning av sperringer må være økonomisk og sikkerhetsmessig forsvarlig uten vesentlig ulempe for passasjerene. Det finnes smartere måter å gjøre dette på enn å holde stengt hele driftsdøgnet. De som kjøpte systemet, tenkte kanskje annerledes, sier han.

Hvis sperringene skulle bli tatt i bruk på ti stasjoner fra morgen til kveld ville det av sikkerhetshensyn kreve mellom 40 og 50 ansatte, noe som ville koste 20 millioner kroner årlig.

Les også: Ingen ny dato for Flexus | Flexus i strid med personvernloven | Flexus under lupen

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på Facebook og Twitter .

(NTB)