t- 2000 - Her er problemet: T2000-vognene skulle ha gått til 2023, men blir trolig spiker.

Her er problemet: T2000-vognene skulle ha gått til 2023, men blir trolig spiker.

T-banen har for få vogner

Passasjerene kan oppleve fullere tog, flere innstillinger og mer buss for bane etter at de gamle vognene er sendt til opphogging.


- Dette er en skandale for Oslos T-banebrukere, sier SVs Andreas Behring.

- Vi adarte mot å skrote alle de gamle T-banevognene for å unngå å havne i denne situasjonen. Vi fikk dessverre rett. Nå blir det innstillinger, forsinkelser og andre problemer, konstaterer Behring.

Vogner står og mugner

Den siste av de såkalte 1300-vognene - levert i perioden 1978-81 - ble sendt ut på sin siste reis torsdag i forrige uke. De eneste røde vognene som er igjen, er de utskjelte T2000-vognene som ble kjøpt inn for å erstatte de gamle teakvognene på Holmenkollbanen på 90-tallet.

De har imidlertid ikke vært i trafikk på lang tid, men står bokstavelig talt og mugner i en fjellhall på Vestli.

T2000 blir spiker

I det kompliserte T-bane-puslespillet har man regnet med T2000-vognene helt fram til 2023. Det viser seg imidlertid at de er i enda dårligere forfatning enn tidligere antatt. Dermed blir også de etter all sannsynlighet spiker.

Og når viktige brikker i puslespillet mangler, har T-banen et problem.

Til høsten skal Furusetbanen få 7,5-minutters rute, slik Grorudbanen har hatt i noen år med stor suksess. Holmenkollbanen gjenåpner til ski-VM, og neste høst gjenåpner også Kolsåsbanen til Bekkestua.

Og da står man der med for få tog inntil de første vognene fra neste bestilling av hvite MX3000-vogner er på plass. Det kan først skje i 2013 forutsatt at Oslo bystyre velger å bruke kjøpsopsjonen med Siemens.

Utsette Furusetbanen

Ruter har besluttet å løse vognkrisen ved å utsette dobbel frekvens på Furusetbanen fra 2010 til 2013.

Å fortsette å kjøre buss for bane på Holmenkollbanen til 2013, med unntak av perioden under ski-VM, har også vært vurdert.

Krisemøte fredag

Jøran Kallmyr - samferdselsbyråd Jøran Kallmyr - Foto: Anette Holth Hansen / NRK

samferdselsbyråd Jøran Kallmyr

Foto: Anette Holth Hansen / NRK

Disse krisetiltakene ble stoppet av samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) på et hastemøte fredag formiddag. Han innkalte alle aktører til krisemøte etter at Østlandssendingen gjorde ham oppmerksom på Ruters beslutning om å utsette satsingen på Furusetbanen.

- Vi er enige om at vi skal ha dobbel frekvens på Furusetbanen fra høsten 2010, og vi skal ha T-bane til Holmenkollen.

- Det skal vi greie, men vi har et par kritiske punkter der vi er nødt til å ha reserveplaner, sier Jøran Kallmyr.

Bør ikke på verksted

- Vi har i utgangspunktet nok tog, men hvis mange kommer på verksted samtidig, har vi et problem, sier han.

Kallmyr sier at det er god tid til å legge reserveplaner fordi situasjonen ikke blir virkelig kritisk før Kolsåsbanen åpner til Bekkestua høsten 2011.

Han legger ikke skjul på at folk kan vente seg fullere tog fordi det må kjøres med færre vogner og at det oftere kan bli nødvendig å kjøre buss for bane.

Burde utsatt skroting

Artikkelen fortsetter under bildet

Siste røde T-banevogn fraktes til opphugging - Den siste 1300-vogna ble sendt til skroting forrige torsdag. T-banen kunne hatt god bruk for dem nå. - Foto: Foto: Ida Spangen Jørgensen / NRK

Den siste 1300-vogna ble sendt til skroting forrige torsdag. T-banen kunne hatt god bruk for dem nå.

Foto: Ida Spangen Jørgensen / NRK

- Dette er flaut. Her lover byrådet et bedre T-banetilbud, og så viser det seg at det bygger på helt feil forutsetninger, sier Andreas Behring.

- Vi varslet at denne situasjonen kunne oppstå allerede i 2007. Da fikk vi signaler fra flere hold i sporveissystemet om at T2000-vognene var modne for skraphaugen, sier Behring.

SV og Rødt foreslo å spare på noen av de andre gamle vognene, men ble nedstemt i bystyret.

- Vi burde absolutt utsatt skrotingen. Førsteprioritet må være å sikre et godt tilbud, ikke spare noen små kroner i verkstedutgifter, sier han.

For upålitelige

Samferdselsbyråden sier at det aldri har vært noe alternativ å la være å skrote 1300-vogner.

- De er for upålitelige. Hvis en av dem stopper i Fellestunnelen, stopper hele T-banesystemet. Det hadde vært altfor stor risiko å kjøre slik i mange år framover, sier Jøran Kallmyr.