Hopp til innhold

Sykkel «hot» sak i valgkampen

Denne valgkampen har sykkelpolitikk vært et hetere tema enn tidligere. Flere partier konkurrerer om å bygge de lengste og tryggeste sykkelveiene. – Ikke overraskende, mener valgforsker.

Asbjørn Gabrielsen

SKUMMELT: Asbjørn Gabrielsen synes det mange ganger er skummelt å sykle i Oslo-trafikken. – De som har sykkelpolitikk langt nede på lista får i hvert fall ikke min stemme, sier han.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

Marianne Borgen

SIKKERHET: Marianne Borgen (SV) vil gjøre det tryggere for folk å sykle i Oslo.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Guri Melby

FRUSTRERT: Samferdselsbyråd Guri Melby (V) innrømmer at hun får tilbakemeldinger på at mange synes utviklingen av sykkelveier går for sakte.

Foto: Charlotte Oliversen / NRK
Lan Marie Berg

DE GRØNNE: Lan Marie Nguyen Berg vil gjøre Oslo til en sykkelby i verdensklasse.

Foto: Victoria Wilden / NRK

I enden av valgkamp-gata Karl Johan i Oslo sentrum står tre av partiene som lover sykkelrevolusjon hvis du stemmer på dem.

– Det er ikke nok å snakke om dette, vi må gjøre det i praksis, sier Marianne Borgen fra SV. Hun står med en lys grønn, moderne city-bike.

Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) stiller med en hvit og robust hybridsykkel, Miljøpartiet De Grønnes Lan Marie Nguyen Berg det samme.

– Jeg får veldig mange spørsmål om sykkel. Folk lurer på hva som skjer i Oslo nå, og mange sier at de synes det er en positiv utvikling, sier Melby.

– Men det er også mange som er frustrert fordi det går for sakte. Jeg er enig med begge parter, legger miljøbyråden til.

– Må handle raskere

Du har kanskje lagt merke til det: Sykkel har blitt et av de hotteste og viktigste valgkamptemaene i Oslo.

– Dette er et tema som veldig mange er opptatt av, sier Borgen.

– Det at vi vet at så mange har ønske om å sykle men ikke tør fordi det føles utrygt, det er jo et kraftig signal til oss politikere om at vi må gjøre noe på en raskere måte, sier SVs ordførerkandidat.

– Hvis vi skal fortsette i denne farten blir vi aldri ferdige med å bygge sykkelveier. Vi vil sette makt bak krava og gjøre Oslo til en sykkelby i verdensklasse, hvis vi får makt i Oslo fremover, sier Miljøpartiet De Grønnes Lan Marie Nguyen Berg.

– Folk er opptatt av det

Johannes Berg

Johannes Berg er valgforsker på Institutt for samfunnsforskning.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

Valgforsker ved Institutt for samfunnsforskning, Johannes Berg, er ikke overrasket over at sykkel nå er på førstesiden av partienes partiprogrammer.

– Valgkamper handler jo ofte om de temaene som velgerne er opptatt av og som de opplever som viktige i sin hverdag, sier Berg.

– Sykkel er et viktig fremkomstmiddel her i Oslo og mange andre steder, og da er det naturlig at folk også er opptatt av det, sier forsker Berg.