Hopp til innhold

Sporveien har spart millioner på å legge om driften

Sporveien har spart over 450 millioner kroner på fire år på å bli mer effektive. Dette har selskapet fått til uten å si opp ansatte.

Therese Overen

KJØRER OFTERE: T-banefører Therese Ovesen er glad i jobben sin og ser ingen grunn til å klage på at hun har blitt målt daglig. – Man får lov til å kjøre Porsche hver eneste dag, med byens aller beste utsikt, sier hun.

Foto: Maria Nakken / NRK

T-banefører Therese Overen har kjørt T-bane i over ti år, og merker godt at driften har blitt mer effektiv.

– Vi har åtte avganger i kvarteret, som er en økning fra de sju vi hadde tidligere. Når jeg er på jobb, kjører jeg også mer av dagen og gjør det jeg synes er aller morsomst.

Overen har blant annet blitt målt på punktlighet og kundetilfredshet hver eneste dag.

Bedre planlegging

 Cato Hellesjø

LYKKES: Konsernsjef Cato Hellesjø mener kollektivtransporten i Oslo nå ligger i verdensklassen når det gjelder effektiv og god drift.

Foto: Sporveien

Men det er ikke bare flere T-baneavganger det heleide kommunale selskapet har spart penger på, forklarer konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

– Det står mye mindre materiell på verksted. Veldig mye av vedlikeholdet skjer på nattetid når banene ikke er i bruk, sier Hellesjø.

– Vi har planlagt mye bedre og begynt å kjøpe inn deler på helt andre måter som gjør at vi sparer inn titalls millioner kroner bare på delkjøp.

Han er godt fornøyd med at ledelse og ansatte sammen har klart å effektivisere driften med over 450 millioner kroner på de siste fire årene.

Mindre kostnader

For fire år siden kostet hver enkelt reisende Sporveien 12 kroner og femti øre, i dag er hver passasjer to kroner billigere, ifølge Sporveiens egne tall.

Tall fra Sporveien 2016

LAVERE KOSTNADER: Tallene fra Sporveien viser hvor mye mindre de reisende koster selskapet etter effektiviseringen.

Foto: Sporveien

– I verdensklasse

I fjor gikk 230 millioner passasjerer av og på Sporveiens busser, trikker og T-baner.

Bussdriften i Oslo er konkurranseutsatt, men Sporveien kjører likevel over halvparten av rutene i Oslo. På trikk og t-bane har de monopol.

Spareprosjektet ble satt i gang for å vise politikere med ønske om å konkurranseutsette all drift av kollektivtrafikk at Sporveien er den beste leverandøren.

– Vi har begynt å sammenlikne oss med 27 metroselskaper på fem kontinenter og viser nå at vi i Norge har en lavkost metro, sier Hellesjø.

– Må settes på prøve

Tommy Skjervold

SKEPTISK: Tommy Skjervold (Frp) i samferdselskomiteen vil helst se om Sporveien hadde klart seg i konkurranse med andre selskaper.

Foto: Olav Juven / NRK

Men Fremskrittspartiets Tommy Skjervold i samferdselskomiteen stoler ikke blindt på Sporveiens egne måltall.

– Vi vet ikke om de er konkurransedyktige i forhold til de andre aktørene. Ved å gjennomføre en konkurranse vil vi se hvor effektive Sporveien er kontra de andre aktørene som finnes i markedet, sier Skjervold.

Det er ikke flertall i bystyret for å konkurranseutsette trikk og T-bane i dag.

Vil gjennomgå organisering

Frode Jacobsen

GJENNOMGANG: Leder i finanskomiteen, Frode Jacobsen (Ap), varsler at det trolig blir aktuelt å se på nye måter å organisere Sporveien på, men kan foreløpig ikke si noe om hvordan en slik omorganisering skal skje.

Foto: Oslo kommune/Sturlason

Leder i finanskomiteen, Frode Jacobsen fra Arbeiderpartiet, sier likevel at Sporveien må regne med å bli omorganisert i fremtiden.

– Det har jo vært en utvikling gjennom mange år, nye selskaper er opprettet, andre er lagt ned, så det har vært et litt uoversiktlig bilde. Det kan være riktig å ta en gjennomgang for å se om dette er godt nok, uten at jeg nå kan gå i detaljer, sier Jacobsen.