Hopp til innhold

Sperret kort tappet for penger

- Det er ganske skummelt. Man tror jo at det ikke er mulig å ta ut mer penger når kortet er sperret, sier offeret.

Postbanken
Foto: Scanpix / Scanpix

I slutten av juli oppdaget Marie Louise Notøy Steen at lommeboken hennes var stjålet. Hun ringte Postbanken for å sperre kortet og trodde dermed at pengene hennes var trygge på kontoen. Men der tok hun feil.

- Først forsvant 1300 kroner og så oppdaget jeg senere at jeg hadde blitt frastjålet ytterligere 9500 kroner fra kontoen min - selv om kortet mitt var sperret, sier hun.

Brukte førerkortet som legitimasjon

To ganger klarte altså tyven å ta ut penger fra Maries konto i Postbanken. Begge uttakene skjedde i post i butikk - først på Vålerenga, deretter i Storgata.

Begge gangene ble trolig Maries førerkort brukt som legitimasjon - uten at de ansatte reagerte på at det ikke var Marie selv som kom for å ta ut penger. Tyven klarte også å bestille ny kode til nettbanken - slik at Marie mistet muligheten til å sjekke kontoutskriften sin.

- Det bør ikke være mulig. Man tror jo at det ikke er mulig å ta ut mer penger når kortet er sperret. Det er jo derfor man sperrer. Så det er ganske skummelt, sier hun.

Banken må dekke tapet

Ifølge bankklagenemda er det ikke uvanlig at sperrede kort blir misbrukt. Men det skjer som oftest i terminaler som ikke er tilkoblet banken, og ikke manuelt over disk som i Maries tilfelle. Uansett er det ingen tvil om hvem som har ansvaret når det skjer.

- Det er bankens ansvar hvis et betalingskort har latt seg misbruke etter at kunden har meldt det sperret. Vi har sett at sperrede kort har latt seg misbruke i en del sammenhenger, men det er altså bankens ansvar, sier sekretariatsjef i Bankklagenemda, Per Fiskerud.

- Fikk ikke nok hjelp av banken

Men selv om ansvaret er bankens, mener Marie hun fikk liten hjelp da kontoen var tom og regninger forfalt.

Det tok over en uke før banken ga henne tilbake pengene hennes, og hun måtte ringe rundt for å få utsettelse på flere regninger.

- De håndterte det på en veldig treg måte. De hev seg ikke rundt da jeg forklarte dem saken, så jeg synes ikke akkurat at de har hjulpet meg nok.

Postbanken innrømmer svikt

- Her ser det helt klart ut som det har vært en svikt i våre kontrollrutiner, sier informasjonssjef i Postbanken, Kristin Paus.

Ifølge henne kunne ikke banken betale ut pengene før de fikk dokumentasjon fra butikkene der pengene ble tatt ut. Men uttakene skulle aldri ha skjedd, innrømmer hun.

- Legitimasjonen og underskriften kan ikke ha blitt sjekket godt nok i henhold til våre regler, og det at det har skjedd to steder, er meget alvorlig. Vi kommer til å foreta en intern granskning for å finne ut hva som egentlig har skjedd her. Jeg må bare beklage overfor kunden.