Hopp til innhold

Snikerne varsler hverandre på nettet - nå blir det flere kontroller

1.februar øker Ruter både prisene og snikegebyrene i kollektivtrafikken i Oslo-området. Flere kontroller skal det også bli. Snikerne svarer med egen Facebook-side for å unngå å bli tatt.

Ruter today

Nettsiden Ruter.today har 489 brukere i slutten av januar. Siden brukes til rapportering av Ruters kontroller. I tillegg bruker de Facebook-siden.

Foto: Skjermbilde

– Jeg har drevet med aktiv sniking i mer enn 5 år uten å bli tatt, forteller "Chris".

Han er en av administratorene for en Facebook side der brukerne informerer hverandre om hvor det til enhver tid er billettkontroller. Siden har flere tusen medlemmer.

– Vi ønsker oss gratis kollektivtilbud fordi prisene i Oslo er altfor dyre. Hadde Ruter brukt mindre penger på å prøve å stoppe snikere hadde de sittet igjen med mer, mener "Chris".

100 millioner kroner i minus

1.februar kommer den årlige prisjusteringen fra Ruter for Oslo og Akershus. 7-, 30- og 365-dagersbilletten blir dyrere. I tillegg økes satsene for billettkontrollgebyr. Nå koster det opp til 1150 kroner å bli tatt uten gyldig billett.

Øystein Dahl Johansen

Øystein Dahl Johansen jobber som kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Foto: Ruter

Målinger viser ifølge Ruter at 91 prosent av de reisende betaler for seg mens resten sniker.

– Det gjør at vi går glipp av 100 millioner kroner i året. Det tilsvarer 30 nye miljøvennlige leddbusser, sier Øystein Dahl Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

"Chris" forteller at han og mange andre har klart å snike i flere år uten å bli tatt. Hvordan ser Ruter på å dette?

– Da har de hatt flaks. Vi vet hvor det snikes mest og gjennomfører kontroller som ikke varsles i disse gruppene. Det blir flere og mer målrettede kontroller fremover, sier Johansen.

Kan ikke hindre kontrollvarslerne

Det bekymrer ikke snikerne. "Chris" mener Ruter følger med på Facebook-siden.

– Vi ser ikke dette som ulovlig og har aldri gått ut med at vi oppfordrer folk til å ikke kjøpe billett. Vi forklarer bare hvordan man kan unngå kontroller, sier "Chris".

Ruter har i flere år gjennomført holdningskampanjer for å få folk til å betale for seg. Undersøkelser viser at det store flertallet av de reisende mener det er viktig å betale for seg, og at hyppighet på avganger er langt viktigere enn pris.

– Vi kan ikke hindre folk i å legge ut informasjon på Facebook. Det er synd at ikke alle vil være med å bidra til å gjøre tilbudet bedre, men heller lar de andre betale for seg, sier Johansen.