Hopp til innhold

Ber om hjelp fra sjøfolk til å merke kystens 100 farligste skjær

Rekordmange småbåteiere gikk på grunn i fjor sommer. Nå ber Kystverket og Gjensidigestiftelsen lokalbefolkning og sjøfolk om å være med å merke de farligste skjærene langs hele norskekysten.

Kystverket og Gjensidigestiftelsen ber sjøfolk om å hjelpe til med å kartlegge skjær og grunner langs kysten som burde merkes.

SKJÆR I SJØEN: Skipsfører Kai Jensen på redningsskøyta Bergesen D.Y tok med seg samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ut på Oslofjorden for å se på umerkede skjær og grunner like utenfor Bygdøy.

Det er spesielt uerfarne småbåtførere som havner i trøbbel, ifølge Kystverket. For å gjøre kysten tryggere, startet de i dag kampanjen «Merk skjæret», sammen med Gjensidigestiftelsen.

Her ber de lokalkjente sjøfolk om å gå inn på et interaktivt kart, og beskrive skjær og grunner de mener bør merkes.

Kystverket skal så vurdere hvilke skjær som skal prioriteres, og merke de 100 farligste.

På nettsiden til "Merk skjæret" kan du gå inn og plotte inn umerkede skjær

DUGNAD: Kjenner du til et farlig skjær eller en grunne du mener bør merkes, kan du gå inn på kartet og plotte det inn, sammen med en beskrivelse av området.

Foto: merkskjaeret.no / Faksimile

– Kan redde liv

Et lite stykke ut fra Oslo havn viser Kai Jensen, skipsfører på redningsskøyta Bergesen D.Y., frem en av grunnene som skaper arbeid for dem i sesongen.

Hit rykker de ut for å dra båter, som har skadet både skrog og propell, av skjæret.

– Det er viktig å få merket disse grunnene. I dag er vi bare ute for å titte, men merking kan redde liv. Er det dårlig vær, og man ikke klarer å tolke farvannet og stakene, kan det få katastrofale følger, sier Jensen.

Rekordmange gikk på grunn

Veslemøy Rue Barkenes i Gjensidigestiftelsen

Veslemøy Rue Barkenes i Gjensidigestiftelsen.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK

I fjor ble det meldt inn 8700 saker og betalt ut 406 millioner kroner i skadeerstatninger til småbåteiere.

Det er rekord, og en økning på 38 prosent fra året før, melder Finans Norge.

– Det blir flere båteiere. De har større, finere og raskere båter, men ikke like god kunnskap om det farvannet de ferdes i. Det er nok en del av årsaken til at vi ser flere ulykker, sier Veslemøy Rue Barkenes i Gjensidigestiftelsen.

Tryggere på sjøen

Redningsskøyta Bergesen D.Y.

Redningsskøyta Bergesen D.Y.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

De første merkene skal opp allerede i august. Resten skal settes opp i løpet av neste år.

I Nasjonal transportplan er merking i indre led et satsingsområde de neste årene. I dag fikk også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bli med redningsskøyta, for å se på umerkede skjær innenfor Dyna fyr i Oslofjorden.

– Vi har sett på et område der Redningsselskapet selv har erfaring med at mange går på grunn og må trekkes av. Det er store småbåthavner i nærheten, relativt liten vanndybde en del steder og det er en risiko, sier Solvik-Olsen.

– Jeg oppfordrer alle som er ute på sjøen til å bruke denne dugnadsmuligheten til å rapportere inn skjær man selv mener bør merkes bedre.

Like utenfor Bygdøy er det et umerket skjær som skaper arbeid for Redningsselskapet

1 METER DYPT: I dette området, like utenfor småbåthavna i Frognerkilen, ligger det et umerket skjær - til forlystelse for de kjente båtfolkene i havna, men merarbeid for redninsskøytene i Oslofjorden.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK