Hopp til innhold

Salget av dieselbiler sank i januar

Nå er over en tredel av bilene som blir solgt i osloområdet el- eller hybridbil. – Vi kan merke en forskjell i luftkvaliteten allerede om to til tre år, tror Opplysningsrådet for veitrafikken.

Waseem Sajid, daglig leder Oslo bilsenter

Wassem Sajid er bilselger i Oslo og opplever at flere kjøper el- og hybridbil fremfor bensin- eller dieselbil.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

– Dieselbilsalget er halvert det siste året, men el- og hybridbiler selger vi mye av. Vi kunne ha solgt enda flere dersom rekkevidden på bilene hadde vært bedre, sier Wassem Sajid, bilselger i Oslo.

På få år har dieselbilen gått fra å være en miljøvenn til en miljøfiende. Det merkes på salget av biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– I Oslo og Akershus, som i resten av landet, fikk salget av personbiler med dieselmotor et oppsving i 2007. Det økte til 2011, men fra 2012 og frem til i dag har det vært en stor nedgang i andelen dieselbiler i nybilsalget, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

I 2011 var nesten 76 prosent av de nyregistrerte bilene i Norge dieselbiler, men i dag er andelen under 38 prosent.

En tredel miljøvennlig biler

Øyvind Solberg Thorsen

Øyvind Solberg Thorsen, Opplysningsrådet for veitrafikken.

Foto: Nadir Alam / NRK

– Vi ser forskjell fra måned til måned, og det er fordi myndighetene har endret avgiftsreglene. Nå er det mer gunstig å kjøpe biler med lave utslipp og dyrere å kjøpe biler med bensin eller diesel, forklarer Thorsen.

Bare den siste måneden har det vært oppsving i salg av el- og hybridbiler.

– Nå er over 35 prosent av personbilene som blir solgt i Oslo og Akershus en elbil, hybrid- eller ladbar hybridbil, sier Thorsen.

Størst er økningen av hybrid- og ladbare hybridbiler.

Kan gi utslag på luftkvaliteten

Frederic Hauge

Frederic Hauge, leder i Bellona.

Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix

Det gjør lederen i Bellona, Frederic Hauge, bekymret.

– Ladbare hybridbiler ikke gir samme utslippsreduksjon som elbiler. Jeg er bekymret over at salget av elbiler har en liten økning. Det må vi øke mer skal vi nå de forpliktelsene vi har gitt innenfor EU, sier Hauge.

I Norge er det i dag 2,6 millioner personbiler. og hvert år skifter vi ut fem prosent av bilene.

Thorsen i OFV tror endringene i salget av nye personbiler vil gjenspeiles i luftkvaliteten.

– I områder der nybilsalget er stort kan vi i løpet av to til tre år merke ganske bra på lufta innslaget av biler som slipper ut lite eller null CO₂ eller NOX, tror Thorsen.

Den optimismen deler Hauge.

– Jeg tror lufta blir bedre, men dette er ikke nok, sier han.

– Kjører fordi vi må

Tidligere i februar ble det klart at det blir dieselforbud i Oslo på dager med høy luftforurensning.

Thorsen i OFV tror det vil slå ut på salget.

– Folk reagerer på slike ting. Hvis man er i markedet for å kjøpe ny bil, tror jeg mange vil tenke veldig godt på hvilken type bil de kjøper. Det er få av oss som kjører fordi det er gøy. Vi kjører fordi vi må og er avhengig av bil, sier han.