Hopp til innhold

Ruter kan måtte betale flere millioner kroner tilbake til kunder

Etter at Ruter gjorde helomvending og lovet å tilbakebetale kunder som har gått i «månedskortfellen», kan så mange som 10 000 få tilbakebetalt urettferdig gebyr.

Ruters billettautomat

Har du fått feilaktig snike-gebyr kan du ha krav på penger fra Ruter.

Foto: Kim Jansson

– Det skal selvfølgelig ikke være slik at de som ønsker å gjøre opp for seg får gebyr. Snikegebyret skal være forbeholdt de som prøver å lure oss, sier informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg.

Siden høsten 2011 har 10 571 personer fått snikegebyr av Ruter på grunn av en feil i billettsystemet, som gjør at de som validerer månedskortet sitt før det gamle har gått ut, uvitende har reist uten billett.

Grunnen er at systemet ikke vil godkjenne ny validering før den gamle månedskortperioden er over.

LES MER : Her er Ruters tabbeliste

Tilbakebetaler millioner

Etter mange klager og flere negative medieoppslag snudde kollektivselskapet onsdag.

Nå lover de at alle som har fått urettmessig gebyr får pengene tilbake.

Gry Isberg

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier over 10.000 kunder har krav på penger.

Foto: Ruter

Hvis alle som ifølge Ruter har rett på penger sender inn et krav, vil det dreie seg om et beløp på flere millioner kroner.

Gebyret for å snike er nemlig 750 kroner hvis man gjør opp på stedet, og 900 kroner hvis gebyret blir betalt senere.

Vi har ikke full oversikt over hvor mange det er snakk om nå. Noen krav er allerede frafalt, sier Isberg.

På grunn av personvernhensyn har Ruter bare lagret informasjon om feilaktige gebyrer tre måneder tilbake i tid.

Det dreier seg om rundt 2500 passasjerer. Ruter ber derfor de resterende 7500 kundene som siden september 2011 har fått feilaktig gebyr om å kontakte dem.

– De som har krav som er eldre enn tre måneder må kontakte oss, slik at vi kan tilbakebetale pengene de kan ha krav på, oppfordrer Isberg.

– På sin plass at de snudde

Veslemøy Maria Fossum fra Disen i Oslo er en av dem som har måttet kjempe for å få pengene tilbake. Hun gikk i "månedskortfellen" i starten av april.

Veslemøy Maria Fossum

Veslemøy Maria Fossum mener Ruter tidligere burde skjønt at billettsystemet ikke fungerte.

Foto: Privat

– Det skulle bare mangle at de snur. Egentlig burde dette vært unngått, men det er bra at de nå tar ansvar, sier hun.

Hun sendte flere klager til Ruter uten resultat. Etterhvert ble hun så lei og provosert at hun kontaktet Aftenposten.

Nå er hun glad for at saken er løst.

– Det har kostet meg mye energi faktisk! Det har vært så mye frem og tilbake, men jeg nektet å gi meg, sier Fossum.

Hun blir overasket når hun hører at så mange som 10 000 har opplevd det samme som henne.

– Det synes jeg er helt håpløst! Hvis de hadde snudd tidligere, ville det jo blitt mange færre krav å behandle.

– De må jo ha skjønt at noe var feil. Mange av disse har helt sikkert klaget, sier Veslemøy Maria Fossum.

Snart må alle validere hver tur

Ruter har lenge ønsket at alle de reisende registrerer kortet sitt hver gang de går på en buss, trikk eller t-bane i Oslo og Akershus. Da vil billetten være gyldig uansett.

– Vi jobber for en løsning der alle må registrere seg hver gang de reiser. Det er slik de har det i andre land, sier informasjonssjefen.

Det vil likevel ikke skje før Ruter har fått flere registreringsautomater på plass, at systemet fungerer tilfredsstillende og kan lese av billetter kjøpt på mobil.

– Inntil det er på plass, vil de som forsøker å gjøre opp for seg, men ikke får det til og har en god grunn, slippe å bekymre seg for å få gebyr, sier Isberg.

I går skrev Aftenposten at også NSB har hatt samme praksis som Ruter. De ber også kundene ta kontakt hvis de har fått urettmessig gebyr.