T-bane - Foto: Lorentz Berg / NRK
Foto: Lorentz Berg / NRK

Ruter slakter Tryvannsbanen

Skal en slik bane lønne seg, vil billetten koste minst 1.500 kroner, ifølge Ruters beregninger.

Å legge skinner de 1,4 kilometerne fra Frognerseteren til Tryvann har lenge vært et ønske fra Oslos politikere og fra Tryvann Vinterpark. Der er det parkeringskaos på gode utfartsdager.

Idéen om å forlenge Holmenkollbanen til Tryvann blir regelrett slaktet av kollektivselskapet Ruter.

For dårlig på hverdager

Ifølge Ruter er trafikkgrunnlaget på hverdager altfor dårlig. En Tryvannsbane er så ulønnsom at den vil kreve et tilskudd på minst 1.500 kroner pr. reise, ifølge kollektivselskapets utredning om Holmenkollbanens framtid.

At baneforlengelsen i utgangspunktet er et gigantisk tapsprosjekt, har politikerne skjønt lenge. Derfor har bystyret bedt om at det blir vurdert nye helårsaktiviteter i området som både kan bedre trafikkgrunnlaget og subsidiere banen med private midler.

Også her heller Ruter kaldt vann i blodet på politikerne. Som en illustrasjon skriver selskapet at det i så fall må bygges et hotell med 400 rom der hvert rom garanterer for 100 kroner døgnet i baneavgift.

150 millioner kroner

Å få bygd noe slikt innenfor markagrensa er ikke særlig realistisk.

Selve byggingen av banen er kostnadsberegnet til 150 millioner kroner. Det årlige tilskuddsbehovet er anslått til 15-16 millioner.

Utredningen fra Ruter er oversendt samferdselsbyråd Peter N. Myhre, men hverken Ruter eller Myhre vil la seg intervjue før byrådet har lagt saken fram for bystyret.

Les mer om Tryvann og kollektivtrafikk i Oslo:

Siste ski-sjansen i vinterparken!

Arctic Challenge ut av Oslo?

Sammen for Wyller

Vil ha snøbrett-VM til Oslo

T-bane eller trikk til Kollen?

Vil ha bedre nattbusstilbud i Oslo

Belønnes for kollektivsatsing

(NRK)

Siste videoer

Regjeringen gjør ingen ting for å stoppe ødeleggelse av torvmyrer i Norge, men bruker milliarder av kroner på å bevare slike myrområder i regnskogene i Indonesia og Malaysia.
Danserne i Nasjonalballetten er vante til raske trinn med hopp og sprett, men DENNE gangen skal alt gjøres så sakte som mulig. Balletten "Last Touch First" er nemlig i "slow motion".
Bønder på Romerike frykter jordras som i verste fall kan ta liv. Gamle avløpsrør fra 70-tallet er i ferd med å kollapse, slik at jordene blir oversvømte. Sist helg førte kraftige regnbyger til at deler av et jorde i Sørum forsvant.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Det er blitt trendy å bygge miljøvennlig. Sjøvann til oppvarming og blomstereng på taket er noen av de grønne tiltakene i nye store bygg i Oslo og Akershus.
Stengte gater og gravearbeid i Oslo sentrum er et stort problem for politi, brann og ambulanse når de skal rykke ut på oppdrag.
Lokale bønder i Gjerdrum og Eidsvoll står bak arbeidene i Landart 2014.