Hopp til innhold

Ruter avviser dårlig dekning

NSB og Ruters kunder med elektroniske billetter kan oppleve å ikke få vist gyldig billett i tunneler på grunn av dårlig dekning. Ruter sier kundene ikke skal bekymre seg for dette.

Pressetalsperson for Ruter, Sofie Bruun

Sofie Bruun i Ruter sier kundene skal ikke frykte at de får gebyr på grunn av dårlig dekning.

Foto: Nora ibrahim

Søndag skrev Teknisk Ukeblad at reisende opplever å ikke få vist at de har gyldig elektronisk billett under kontroll, fordi dekningen i tog og T-bane-tunnelene i Oslo-området har for dårlig dekning.

Mange reisende i Oslo-området kjøper i dag billett med Ruter og NSBs apper.

En en av Teknisk Ukeblads journalister opplevde å bli holdt igjen på en stasjon fordi billetten ikke kom fram.

Skjermdump av mobilbillett

Mange reisende i Oslo-området kjøper i dag billett med Ruter og NSBs apper. Og flere opplever at de ikke får vist gyldig billett i tunneler på grunn av dårlig dekning.

Foto: Anette Holth Hansen / NRK

Problemet oppstår fordi appene daglig må oppdateres med en kode som skal forhindre juks. Hvis denne koden ikke er på plass, har kan ikke kontrolløren sjekke om billetten er gyldig.

Appen utbedres

– Dette er Ruters ansvar og kundene skal ikke frykte at de får gebyr på grunn av dette, sier pressetalsperson Sofie Bruun i Ruter til NTB.

– Kundene kan oppleve at de må vente noe, slik at kontrollørene få sjekket at billetten oppdaterer seg, men våre kontrollører utviser skjønn slik at dette skal gå
smidig, Bruun.

Ruter jobber nå både med å utbedre appen, slik at den oppdateres automatisk, og med å få bedre nettdekning i tunnelene.

– Innen 2015 skal alle tunnelene i Oslo-området ha 4G-nett, opplyser Bruun.

I mellomtiden råder Ruter kundene å oppdatere appen slik at den mottar dagens kode før man går ned i tunnelsystemet.

NSB er på sin side i ferd med å innføre utstyr som kan kontrollere periodebilletter selv om det ikke er mobildekning.