Hopp til innhold

Nå forsvinner grus og møkk!

– Vi satser på å være ferdige, og ha fjernet alt av grus, sand, rusk og rask i god tid til 17. mai, sier samferdselsbyråd Guri Melby. Nå er den store vårrengjøringen av Oslo igang.

Feiebil

ALT SKAL VEKK: Den milde vinteren har gitt en tidlig start på vårrengjøringen av gatene. Her er en feiebil godt i gang på Vålerenga mandag morgen.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

Guri Melby

Guri Melby.

Foto: Dang Trinh / NRK

På grunn av den milde vinteren, starter vaskejobben rekordtidlig i år.

NRK var med da startskuddet gikk kl 7 mandag morgen.

– Nå er vi igang, smiler samferdselsbyråd Guri Melby.

Hun forteller at seks forskjellige lag er i sving med kostene rundt omkring i byen.

– Det er over hundre personer engasjert i dag. Vi blåser opp grus og sand i veikanten, og så kommer en feiebil over som suger opp alt sammen, sier Melby.

– Og så har vi trafikkbetjenter som dessverre må ut og fjerne biler som folk ikke har vært påpasselige nok til å fjerne selv.

Fjerner flere tusen biler hver vår

Joakim Hjertum

Joakim Hjertum.

Foto: Dang Trinh / NRK

Hver vår må trafikkbetjentene fjerne mellom 2 000 og 2 500 biler fra gatene, anslår Joakim Hjertum, som er seksjonssjef i veiseksjonen i bymiljøetaten.

– Det tallet har vært rimelig stabilt, så vi kommer nok til å fjerne noe tilsvarende i år er jeg redd, sier Hjertum til NRK.

Han tror ikke folk følger for dårlig med på når de bør fjerne bilen, men at noen rett og slett tar sjansen.

– Vi begynner tidlig, men folk satser kanskje på at vi ikke begynner i deres gate. Noen begynner jo på jobb kl 8, og fjerner bilen først da.

Mandag morgen var mannskaper i full sving i Etterstadgata på Vålerenga.

– Akkurat her har vi ikke tauet bort så veldig mange. Vi har også fått tak i en del bileiere på telefon, sier Hjertum.

Det andre laget i Konowsgate har hatt en større jobb med å fjerne biler.

– Det har passert fem-seks tauebiler med to biler på planet så lenge vi har stått her.

Vil du vite når det blir ryddet i din gate?

Se oversikten på kommunens nettsider.

Her er Statens vegvesens oversikt over rengjøring av riksvegene.

Fjerner bil

Eirik Nordsveen (i den grønne traktoren) blir irritert når de må bruke tid på å fjerne biler, før de kan vaske. – Jeg skjønner at det ikke alltid er lett å finne parkeringsplass. Men vi gjør jo ikke denne jobben for vår egen del, sier han.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

Rekord tidlig vårrengjøring

Vanligvis starter ikke kommunene med å feie gatene før i midten av april slik at gatene skal være fine til 17.mai. Men, i år har de fleste allerede startet rengjøringen.

– Vi begynte allerede i slutten av februar, sier Birger Marøy, avdelingssjef ved kommunalteknisk avdeling i Skedsmo kommune.

Dette er mye tidligere enn normalt.

– Det kommer jo av at vi har hatt lite snø i vinter. Dermed kunne vi starte rekordtidlig, sier han.

Kommunen satser nå på at det ikke kommer mer snø.

– Snøen som eventuelt kommer i tiden fremover vil uansett ikke legge seg, og da behøver man ikke å legge på ny grus.

Også i Oslo tar de det med ro hvis værmeldingen skulle vise kuldegrader.

– Kommer det frost eller snøvær igjen, har vi god tid til å ta igjen de tapte dagene, sier Hjertum.

Tidligere har Oslo fått kritikk for å være altfor sent ute med feiekostene:

Godt nytt for syklistene

Plussgrader og tørre veier har gjort at mange for lengst har tatt frem syklene fra garasjen. Også barna. Syklistenes Landsforening synes det er bra at kommunene tar hensyn til været og ikke venter til 17.mai med å feie gatene.

– Grus på sykkelveiene øker risikoen for ulykker, og særlig er det risikabelt for barn, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i foreningen.

Sykkelsti

Grus på asfalten kan gjøre sykkelturen ekstra krevende.

Foto: Anniken Mihle / NRK

Til legevakten med sykkelskader

– Vi merker at sykkelsesongen er i gang, sier Marianne Hulby, seksjonsleder ved skadelegevakten på Ahus.

Her har de merket en økning av pasienter med typiske «sykkelskader», det vil si brudd i kragebeinet, forstuinger, eller brudd i armer og bein.

– Mange forteller at de har sklidd på grusen fordi veien ikke har vært feid, sier Hulby.

Flest skader blant barn

Også forsikringsselskapet If merker naturlig nok en økning i skademeldinger med sykkel om våren.

De vanligste årsakene til ulykkene, at sykkelen sklir og velter, for eksempel på grunn av løs grus eller vått løv på asfalten. Fortauskanter og trikkeskinner er andre årsaker til velt. Bråbremsing der man stuper over styret er også ganske vanlig.

– Vi ser også at barn er overrepresentert i statistikken. Det er gutter under 10 år som skader seg oftest, sier Marit Krohg, rådgivende lege i forsikringsselskapet If.

Hos barn er det småskader i ansiktet og tenner som dominerer.