– Et dieselforbud vil skape store problemer for folk i hverdagen, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet.
Dermed kan et vedtak onsdag kveld om å forby dieselbiler på dager med høy luftforurensning lide samme skjebne som et tilsvarende vedtak i 2012. Det ble stoppet av Statens vegvesen, som mente forbudet ville bli for vanskelig å gjennomføre i praksis.
Dieselfritt kompromiss
Vegvesenets tommel ned gjorde at Venstre fremmet forslag i Stortinget om å gi kommuner hjemmel til å innføre dieselforbud også på de statlig eide riksveiene.
Stortingets behandling endte med et kompromissvedtak som ikke engang inneholder ordet "diesel".
Fire uker etter stortingsvedtaket var dieselforbudet en vesentlig del av byrådets handlingsplan for lokal luftkvalitet, som bystyret sluttbehandler onsdag og som ventelig bare Frp stemmer imot.
– Jeg er veldig glad for at vi får et bredt flertall i bystyret for å innføre dieselforbud på de verste dagene, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V).
Uklart om hjemmelen
Hun håper i det lengste å få innført dieselforbud på de mest forurensede dagene allerede til vinteren, men erkjenner at stortingsvedtaket er mer ullent enn hun kunne ønsket seg.
– Det er litt uklart om regjeringen vil gi oss den hjemmelen vi trenger. Derfor vil jeg bruke energi på å ha kontakt med staten og gjøre det vi kan for å sikre at vi får mulighet til å ta virkemidlet i bruk.
– Venstre hadde et opprinnelig forslag som sa at vi skulle gå klart inn for å gi mulighet for dieselforbud. Det Stortinget vedtok var ikke like klart, men jeg håper likevel regjeringen legger fram et forslag slik at vi får gjennomført dette i Oslo, sier Guri Melby.
- Les også: Nå kommer dieselforbudet
- Les også: Beskylder byrådspartier for miljølureri
Når NRK spør hvordan det går med den nødvendige hjemmelen, svarer Samferdselsdepartementet at de sendte brev til Vegdirektoratet i februar der de ba dem om å vurdere effektene og konsekvensene av å innføre et eventuelt dieselforbud.
– Dette regner vi med å få svar på innen kort tid, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i en e-post til NRK.
Problemer i hverdagen
– Når det er sagt, er det ikke til å legge skjul på at man er skeptisk til denne typen tiltak. Én ting er at selve gjennomføringen og håndhevelsen av et eventuelt forbud vil være komplisert.
– Men den største utfordringen vil være at et slikt forbud vil skape store problemer for folk i hverdagen, som etter sterke anbefalinger fra tidligere regjeringer har investert i dieselbil, konstaterer statssekretær Tom Cato Karlsen.
- Les også: NAF er imot et dieselforbud
- Les også: Bomstrid i Høyre