Hopp til innhold

Regjeringen sår tvil om dieselforbud

Samme dag som et overveldende flertall i Oslo bystyre sier ja til dieselforbud på verstingdagene, sår regjeringen tvil om hele forbudet.

Forurensing i rush-trafikken

Dieselbilen er pekt ut som miljøversting når vinterkulda legger seg som et lokk over Oslo-gryta.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

FRP-SKEPSIS: Statssekretær Tom Cato Karlsen (t.v.) sier at et dieselforbud vil skape problemer for folk i hverdagen. Her sammen med samferdselsminister og partifelle Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

– Et dieselforbud vil skape store problemer for folk i hverdagen, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Dermed kan et vedtak onsdag kveld om å forby dieselbiler på dager med høy luftforurensning lide samme skjebne som et tilsvarende vedtak i 2012. Det ble stoppet av Statens vegvesen, som mente forbudet ville bli for vanskelig å gjennomføre i praksis.

Dieselfritt kompromiss

Vegvesenets tommel ned gjorde at Venstre fremmet forslag i Stortinget om å gi kommuner hjemmel til å innføre dieselforbud også på de statlig eide riksveiene.

Stortingets behandling endte med et kompromissvedtak som ikke engang inneholder ordet "diesel".

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på en egnet måte med forslag til virkemidler som i storbyene kan begrense bilbruk på riksveiene i perioder der luftforurensningen er høy. En eventuell hjemling av en slik rett må innrettes på en måte som sikrer mobilitet og fremkommelighet for samfunnsviktig transport.

Stortingets vedtak 17. mars 2015

Fire uker etter stortingsvedtaket var dieselforbudet en vesentlig del av byrådets handlingsplan for lokal luftkvalitet, som bystyret sluttbehandler onsdag og som ventelig bare Frp stemmer imot.

Miljøbyråd Guri Melby

Miljøbyråd Guri Melby innrømmer at det er uklart om Oslo får hjemmel til å innføre dieselforbud.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Jeg er veldig glad for at vi får et bredt flertall i bystyret for å innføre dieselforbud på de verste dagene, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V).

Uklart om hjemmelen

Hun håper i det lengste å få innført dieselforbud på de mest forurensede dagene allerede til vinteren, men erkjenner at stortingsvedtaket er mer ullent enn hun kunne ønsket seg.

– Det er litt uklart om regjeringen vil gi oss den hjemmelen vi trenger. Derfor vil jeg bruke energi på å ha kontakt med staten og gjøre det vi kan for å sikre at vi får mulighet til å ta virkemidlet i bruk.

– Venstre hadde et opprinnelig forslag som sa at vi skulle gå klart inn for å gi mulighet for dieselforbud. Det Stortinget vedtok var ikke like klart, men jeg håper likevel regjeringen legger fram et forslag slik at vi får gjennomført dette i Oslo, sier Guri Melby.

Når NRK spør hvordan det går med den nødvendige hjemmelen, svarer Samferdselsdepartementet at de sendte brev til Vegdirektoratet i februar der de ba dem om å vurdere effektene og konsekvensene av å innføre et eventuelt dieselforbud.

– Dette regner vi med å få svar på innen kort tid, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i en e-post til NRK.

Problemer i hverdagen

– Når det er sagt, er det ikke til å legge skjul på at man er skeptisk til denne typen tiltak. Én ting er at selve gjennomføringen og håndhevelsen av et eventuelt forbud vil være komplisert.

– Men den største utfordringen vil være at et slikt forbud vil skape store problemer for folk i hverdagen, som etter sterke anbefalinger fra tidligere regjeringer har investert i dieselbil, konstaterer statssekretær Tom Cato Karlsen.