Selv om det står 50 på skiltene, tråkker bilister på gassen og kjører langt over fartsgrensa. Når det er tett trafikk på veien går det greit, men med en gang det er langt mellom bilene øker hastigheten, forteller veiarbeidere.
Og fordi mange bilister ikke respekterer skiltene som varsler nedsatt hastighet, føler arbeidere som jobber på veiprosjekter seg utrygge.
– Det er ikke sikkert du ser dem før du kommer innpå. Selv om det kan se helt tomt ut i veiarbeidsområdet, kan det likevel være folk som jobber der, advarer byggeleder i Statens vegvesen, Linn Kulberg Knutsen.
Smalt i betongen
I fjor ble det registrert 40 ulykker med personskade i veiarbeidsområder. Statens veivesen tror tallet kan være enda høyere.
Denne måneden var det bare flaks som hindret en alvorlig ulykke på ring 3 i Oslo, der det jobbes med å utbedre Smestadtunnelen.
En bil på vei inn mot byen fikk for stor fart inn i tunnelen og dundret inn i betongveggen.
– Bilen fikk et svev på 10–12 meter og havnet i midtveggen på tunnelen. Vi var heldige, for like før hadde det gått en arbeider på akkurat det stedet, forteller Per Håholm som er anleggsleder i PEAB og sjef for dem som jobber i tunnelene på ring 3.
Lager rumlefelt
Etter nestenulykken i Smestadtunellen ble det satt i verk tiltak, og mer sikkerhet vil bli vurdert dersom ikke situasjonen bedrer seg.
I tillegg til gjerder er det laget et «rumlefelt», en slags striper i veien, som gjør at det rister i bilen for slik å få oppmerksomhet rundt at her går det litt for fort.
– I hovedsak er dette et problem på kvelds- og nattetid når det ikke er så mye trafikk, ikke i rushet når det er mye biler, sier Kulberg Knutsen.