Hopp til innhold

Råkjøring skremmer veiarbeidere

I fjor ble det registrert 40 personulykker i områder med veiarbeid. Tidligere denne måneden holdt det på å gå galt igjen.

Smestadtunnelen

Arbeidere som jobber på veiprosjekter føler seg utrygge fordi bilister ikke respekterer skilt med nedsatt hastighet.

Foto: NRK

Selv om det står 50 på skiltene, tråkker bilister på gassen og kjører langt over fartsgrensa. Når det er tett trafikk på veien går det greit, men med en gang det er langt mellom bilene øker hastigheten, forteller veiarbeidere.

Og fordi mange bilister ikke respekterer skiltene som varsler nedsatt hastighet, føler arbeidere som jobber på veiprosjekter seg utrygge.

– Det er ikke sikkert du ser dem før du kommer innpå. Selv om det kan se helt tomt ut i veiarbeidsområdet, kan det likevel være folk som jobber der, advarer byggeleder i Statens vegvesen, Linn Kulberg Knutsen.

Føreren kjørte i stor fart, på stedet var det skiltet ned til 50 og skilt som varsler om veiarbeid. Bilen ble kastet rundt noen ganger og havnet på taket ved en jordhaug inne på veiarbeidsområdet.

Fra Statens vegvesens oversikt over ulykker i veiarbeidsområde

Smalt i betongen

I fjor ble det registrert 40 ulykker med personskade i veiarbeidsområder. Statens veivesen tror tallet kan være enda høyere.

Per Håholm og Linn Kulberg Knutsen

Linn Kulberg Knutsen fra Statens veivesen og Per Håholm fra PEAB mener det er veldig skummelt når det går for fort, og at det utgjør en fare for dem som jobber ute på anlegget.

Foto: NRK

Denne måneden var det bare flaks som hindret en alvorlig ulykke på ring 3 i Oslo, der det jobbes med å utbedre Smestadtunnelen.

En bil på vei inn mot byen fikk for stor fart inn i tunnelen og dundret inn i betongveggen.

– Bilen fikk et svev på 10–12 meter og havnet i midtveggen på tunnelen. Vi var heldige, for like før hadde det gått en arbeider på akkurat det stedet, forteller Per Håholm som er anleggsleder i PEAB og sjef for dem som jobber i tunnelene på ring 3.

Lager rumlefelt

Etter nestenulykken i Smestadtunellen ble det satt i verk tiltak, og mer sikkerhet vil bli vurdert dersom ikke situasjonen bedrer seg.

Enhet A fikk stoppsignal i forbindelse med et vegarbeidsområde. Enhet B kjørte inn i enhet A.

Fra Statens vegvesens oversikt over ulykker i veiarbeidsområde

I tillegg til gjerder er det laget et «rumlefelt», en slags striper i veien, som gjør at det rister i bilen for slik å få oppmerksomhet rundt at her går det litt for fort.

– I hovedsak er dette et problem på kvelds- og nattetid når det ikke er så mye trafikk, ikke i rushet når det er mye biler, sier Kulberg Knutsen.

Personskadeulykker

I tillegg skjedde det en dødsulykke utenfor Namsos og en ulykke med lett skade utenfor Alta.

Foto: Statens vegvesen