Folk som bor utenfor allfarvei har blitt en av tidenes seriesuksesser i NRK. Bjørnholtlia i Nittedal kommune blir neppe innslag i «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Men området er likevel for avsides for Fylkesmannen.
– Dårlig kollektivtilbud
– Området har for dårlig kollektivtilbud, konstaterer seksjonssjef Ellen Lien.
– Hvis du bygger mange boliger der, må folk måtte bruke bilen for å komme de stedene de trenger og løse daglige gjøremål. Vi ønsker ikke at det skal bygges store bilbaserte boligområder i vårt område, sier Lien.
Ordfører i Nittedal, Hilde Thorkildsen (Ap), sier at formannskapet mandag vil trosse fylkesmannen. Dermed går saken til mekling.
– Vi har arealknapphet og bare én prosent av arealet tilgjengelig til utbygging. Dette området er hverken i konflikt med jordvern eller natur- og friluftsinteresser. Feltet er ideelt for barnefamilier og folk som er glad i skog og mark.
Men fylkesmannen mener at kollektivdekningen er for dårlig og at det ikke holder med pendlerbussen som går der i dag.
– Det kommer to nye, store boligfelt rett ved siden av dette feltet. Ruter har sagt at de vil øke kollektivandelen i Hakadal dersom dette feltet kommer.
– Da er det meningsløst å si at vi ikke har god nok kollektivandel og samtidig ikke legge til rette for at vi kan øke kollektivandelen, sier Thorkildsen.
- Les også: Her skal folk i Akershus bo
- Les også: Akershus skal få grønn grense
Økte klimagassutslipp
Bjørnholtlia i Hakadal er langt fra det eneste eksemplet på at Akershus-kommuner vil legge til rette for boligbygging som ifølge fylkesmannen vil føre til mer bilkjøring og økte klimagassutslipp.
Bare det siste året har det vært tilsvarende konflikter i Asker, Ås, Skedsmo, Sørum, Nes og Ullensaker.
Dessuten vender fylkesmannen tommelen ned for drøyt 2 000 boliger på Fossum i Bærum fordi kommunen ikke har kommet opp med en tilfredsstillende kollektivløsning.
- Les også: Willoch vil ha nye markagrenser
- Les også: Vil ha flere og billigere boliger i Bærum
Ellen Lien sier at kommunene har blitt flinkere til å tenke fortetting rundt kollektivknutepunkter, men at det nok kan være forskjellig oppfatning av hva som er et godt kollektivtilbud.
– En busstopp er ikke nok til å si at her kan vi bygge boliger. Folk gjør mer enn å dra på jobb. De skal på butikken og levere barn på skolen, i barnehagen og på fritidsaktiviteter. Da er det viktig at de kan foreta flest mulig av de reisene på en miljøvennlig måte, sier hun.
Hakadal er ikke Grünerløkka
Men at folk skal kunne utføre sine daglige gjøremål ved hjelp av kollektivtrafikk, sykkel eller til fots, er noe Nittedals-ordføreren fnyser av.
– Det er fullt mulig på Grünerløkka, ikke i Hakadal, sier Hilde Thorkildsen.