Hopp til innhold

– Lokomotiv er som damer

Til daglig jobber han som jurist i Jernbaneverket, men på fritida er han lokomotivfyrbøter. Vi ble med på tur med Tertitten!

– Alle lokomotiv er forskjellig, og må behandles bestemt og med kjærlighet, sier fyrbøter på Tertitten Kjartan Kvernsveen.

Dette er første året han kjører Tertitten mellom Sørumsand og Fossum.

– Å være fyrbøter om bord på et damplokomotiv er et spennende samspill mellom to personer og en maskin, utdyper han.

4 km museum

Kjartan Kvernsveen og Tertitten

Kjartan Kvernsveen

Foto: Hilde Nilsson/NRK

Tertitten er en museumsbane på Urskog-Hølandbanen som starta opp i 1966, seks år etter at den opprinnelige banen ble lagt ned.

4 km av den opprinnelige 57km lange strekningen driftes av Venneforeningen Tertitten.

Du kan velge mellom 3. klasse med trebenker og 2. klasse plysj om du velger å ta turen tilbake i tid.

Stasjonsbygningen på Sørumsand er egentlig bygningen som stod på Blaker, det eneste moderne er egentlig betalingsterminalen.

Men hvorfor heter den Tertitten?

Banen fra Sørumsand til Skulerud startet opp i 1896, og var en Tertiærbane. Det vil si at den var en tredje klasses jernbane, en smalsporet jernbanelinje med bare 75 cm sporbredde.

Erik Borgersen

Erik Borgersen

Foto: Hilde Nilsson / NRK

På folkemunne ble Tertiærbane til Tertitten.

Sommer og vinter

Linja er åpen på søndager sommeren igjennom, og har også vinter og juletogkjøringer.

Den kjører fra Sørumsand, stopper på Bingsfos og snur på Fossum, og så tøffer den tilbake samme vei med et litt lengre stopp på Bingsfos. Der driver Blaker skolemusikkorps en liten kiosk.

Gammel billett

Billetten er i gammel god stil. Det forteller Erik Borgersen som til daglig jobber som seniorrådgiver i Statens Jernbanetilsyn, men som er aktiv i Venneforeningen og lokfører på turen:

Framtida

I det toget stopper på Bingsfos farer et helt nytt svensk tog forbi med tømmer. Så gammelt møter nytt. Erik Borgersen forteller om det nye toget:

Tertitten

Nytt og gammelt.

Foto: Hilde Nilsson / NRK