Sykling er uten tvil blitt den nye folkesporten, men mange vet ikke at trafikkreglene er de samme for både syklister og bilister.
- Les også: | |
Av totalt 202 forelegg som ble skrevet ut til syklister her til lands i 2010, ble 159 utstedt i Oslo, skriver Dagbladet.
Bør politiet slå enda hardere ned på syklister som ikke retter seg etter trafikkreglene? Diskuter nederst i artikkelen.
Sykler på rødt lys
De vanligste bruddene på lovverket er sykling på rødt lys, i strid med skiltreglene og uten lys.
– At folk skal ha så dårlig tid, selv på sykkel, at de ikke klarer å vente til de får grønt lys, finner jeg underlig. Det er bare å stå langs sykkeltraseen forbi Aker brygge og Rådhuset, så vil du se en rekke brudd, sier politiinspektør Jan Guttormsen i Politidirektoratet til avisen.
- Les også: |
Prisen for å sykle på rødt er på 900 kroner. Det samme koster det dersom du sykler uten lys på når det er mørkt.
– Dårlig tilrettelagt for syklister
Trygg Trafikk ønsker nå et mer nyansert lovverk for kjørende, der syklister spesielt blir tatt hensyn til.
– I Norge er det dårlig tilrettelagt for syklister. Hadde vi endret på dette, ville de ha respektert samspillet i trafikken bedre. Desverre er det også slik at en liten andel syklister ødelegger for alle andre, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen.
Hun mener myndighetene bør legge mer til rette for syklister, og at bilistene respekterer at de må dele vei med syklistene.
Oslo kommune har flere ganger blitt kritisert for ikke å satse på sykkelveinett.
- Les også: |
Politiets motstand mot å tillate sykling mot enveiskjøring, har vært et av hindrene for et gjennomgående sykkelveinett i Oslo sentrum. Tidligere i år sa de imidlertid