Hopp til innhold

Oslo-syklister kan ikke reglene

Over 200 syklister ble i fjor bøtelagt for ikke å følge trafikkreglene. De aller fleste i Oslo.

Enveiskjøring

Sykling er uten tvil blitt den nye folkesporten, men mange vet ikke at trafikkreglene er de samme for både syklister og bilister.

Foto: Tor Risberg / NRK

Sykling er uten tvil blitt den nye folkesporten, men mange vet ikke at trafikkreglene er de samme for både syklister og bilister.

Av totalt 202 forelegg som ble skrevet ut til syklister her til lands i 2010, ble 159 utstedt i Oslo, skriver Dagbladet.

Bør politiet slå enda hardere ned på syklister som ikke retter seg etter trafikkreglene? Diskuter nederst i artikkelen.

Sykler på rødt lys

De vanligste bruddene på lovverket er sykling på rødt lys, i strid med skiltreglene og uten lys.

– At folk skal ha så dårlig tid, selv på sykkel, at de ikke klarer å vente til de får grønt lys, finner jeg underlig. Det er bare å stå langs sykkeltraseen forbi Aker brygge og Rådhuset, så vil du se en rekke brudd, sier politiinspektør Jan Guttormsen i Politidirektoratet til avisen.

Prisen for å sykle på rødt er på 900 kroner. Det samme koster det dersom du sykler uten lys på når det er mørkt.

– Dårlig tilrettelagt for syklister

Trygg Trafikk ønsker nå et mer nyansert lovverk for kjørende, der syklister spesielt blir tatt hensyn til.

– I Norge er det dårlig tilrettelagt for syklister. Hadde vi endret på dette, ville de ha respektert samspillet i trafikken bedre. Desverre er det også slik at en liten andel syklister ødelegger for alle andre, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen.

Hun mener myndighetene bør legge mer til rette for syklister, og at bilistene respekterer at de må dele vei med syklistene.

Oslo kommune har flere ganger blitt kritisert for ikke å satse på sykkelveinett.

Politiets motstand mot å tillate sykling mot enveiskjøring, har vært et av hindrene for et gjennomgående sykkelveinett i Oslo sentrum. Tidligere i år sa de imidlertid ja til en prøveordning med dette.