Hopp til innhold

Oslo har fått ny sykkeldirektør

Og det er mannen som kanskje har kritisert Oslo mest for å ikke tilrettelegge godt nok for sykling i byen.

Syklist i trafikken

Det skal bli bedre og tryggere å sykle i Oslo. Særlig vil Oslos nye sykkeldirektør, Rune Gjøs, legge bedre til rette for barn på sykkel i byen.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Rune Gjøs

Rune Gjøs, ny sykkeldirektør i Oslo.

Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
Ola Elvestuen

Miljø- og samferdelsbyråd i Oslo, Ola Elvestuen.

Foto: Henriette Mordt / NRK

Derfor mener han at han er riktig mann for jobben.

– Ja, nå vil jeg bruke de innspillene jeg hadde før jeg kom i posisjon. Jeg har alltid prøvd å være konstruktiv, så det skal bli spennende å se om jeg får påvirke i den retningen jeg mener det bør være, sier Rune Gjøs.

Vil få flere til å sykle

Gjøs skal endelig få muligheten til å gjøre de endringene han har ventet på lenge. For som Oslos nye sykkeldirektør, må han nå følge opp kritikken han selv har kommet med, mens han var generalsekretær i Syklistenes landsforening. I 2009 sa han for eksempel dette:

– Det skal satses på sykkel, det skal sykles mye, men helst ikke her eller der. Det er ingen tilrettelegging i det hele tatt.

Sykkelprosjektet han nå nå skal lede har ansvar for utbyggingen av hovedsykkelveinettet i Oslo. I tillegg driver prosjektet kommunikasjonsarbeid for å få flere til å begynne å sykle i Oslo.

– Det er en stor ære. Jeg gleder meg voldsomt til å ta fatt på jobben. Dette er mitt bidrag til å prøve å være konstruktiv og gjøre Oslo til en bedre sykkelby, og få enda flere til å begynne å sykle i Oslo.

Men han mener det er lagt et godt grunnlag allerede.

– Så vil jeg også gi Oslo litt honnør, for det har skjedd veldig mye de siste årene gjennom sykkelprosjektet, sier sykkeldirektøren.

Riktig mann til jobben

Selv om han mener han er kvalifisert til jobben, spøker han med at han kun fikk den så han skulle slutte å klage. Miljø- og samferdselbyråd, Ola Elvestuen, lover at det ikke var derfor de valgte Gjøs.

– Nei, hehe. Dette handler om at jeg mener vi har fått riktig person inn til denne stillingen. Han har både den faglige bakgrunnen og han har selvfølgelig både engasjementet og kunnskapen som kan bidra til å gjøre Oslo til en god sykkelby, sier Elvestuen.

At Oslo trenger en sykkeldirektør er han ikke i tvil om. Særlig med tanke på at byen venter en betydelig befolkningsvekst de kommende årene og målet er at transportveksten dette medfører skal tas med kollektiv, sykkel og gange.

– Så langt er resultatene gode. I 2012 lå bilbruken i Oslo på 2007-nivå, til tross for kraftig befolkningsvekst i perioden, sier Elvestuen.

– Vi trenger å gjøre Oslo til en god sykkelby. Det skal enkelt og det skal være trygt å velge å sykle i Oslo. Vi trenger å legge til rette for en bredere del av befolkningen.

Vil satse på barn

Byråden sammenligner sykkelprosjektet med kollektivsatsningen de siste ti årene.

– Akkurat som vi har gjort Oslo til en bra kollektivby, så bør byen ha den samme stoltheten, og være like fornøyd med sykkeltilbudet i Oslo om fem til seks år, som de i dag er med kollektivtilbudet.

Selv bruker Elvestuen bysyklene ivrig, mens Gjøs har egen sykkel som han bruker akkurat så mye som en sykkeldirektør bør.

– Jeg sykler ikke langt, men jeg sykler hver eneste dag. Jeg sykler til jobb, også prøver jeg å sykle så mye som mulig med ungene mine. Så jeg føler på kroppen hver dag hva som skal til for at Oslo skal bli enda bedre å sykle i.

Å få flere barn ut på sykkel er også hans største hjertesak.

– Er det en ting som jeg vil løfte fram nå, så er det at barn bør sykle mer i byen. Så det tror jeg nok vil bli en ting som jeg vil følge ekstra nøye opp.