Hopp til innhold

Ordfører: – To rullebaner bør være nok

Flyplasser større enn Oslo lufthavn får unna trafikken på én eller to rullebaner. – Dette bør OSL lære av, mener Ullensaker-ordføreren, som er skeptisk til en tredje rullebane.

fly

NHO Luftfart og Oslo lufthavn mener hovedflyplassen må ha en tredje rullebane for å holde tritt med passasjerveksten.

Foto: Kleiven, Paul / NTB scanpix

Norsk luftfart frykter kapasiteten ved hovedflyplassen på Gardermoen vil være sprengt om ti år, og ønsker å utvide flyplassen med en tredje rullebane.

En av Europas største flyplasser, Heathrow i London har to rullebaner og over 60 millioner reisende pr. år, mens Gatwick like utenfor London har kun én rullebane og 31 millioner passasjerer i året. I München reiser hvert år om lag 40 millioner via to rullebaner.

Oslo lufthavn får i 2015 rundt 25 millioner passasjerer på sine to rullebaner, og mener kapasiteten blir sprengt ved 35 millioner.

– Lær av andre

At Oslo lufthavn ikke kan takle passasjerveksten uten å måtte bygge ny rullebane, er vanskelig å forstå, syns ordfører i Ullensaker, Tom Staahle (Frp).

– Jeg registrerer at flyplasser rundt omkring i Europa, med et høyere passasjerantall klarer å håndtere den trafikken på to rullebaner, sier Staahle.

Tom Staahle

- En tredje rullebane på OSL vil skape større støyplager for innbyggerne i Ullensaker og Eidsvoll, sier Tom Staahle, ordfører (Frp) i Ullensaker.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Ullensaker-ordføreren mener vi her i Norge har noe å lære av andre internasjonale flyplasser:

– Vi burde se hva de gjør i resten av Europa, som da klarer å håndtere en høyere trafikk med flere passasjerer, enn det vi gjør på OSL i dag, på to rullebaner.

Mer støy

Dersom det bygges en ny rullebane på Oslo lufthavn, spres flystøyen til nye områder. OSL går inn for et område øst for flyplassen i Ullensaker holdes av til dette.

Ordfører Tom Staahle er svært betenkt:

– Konsekvensen er en økt støybelastning for mange innbyggere i kommunen, og ikke bare i Ullensaker, men også i nabokommunen Eidsvoll.

Tom Staahle sier han har en anbefaling og et klart råd til OSL, som ombudsmann for Ullensakers innbyggere:

– Her bør blikket løftes, og se om det man har tenkt så langt er det riktige, eller om det faktisk fins andre og bedre alternativer.

Ulik trafikkflyt

Det er om morgenen og ettermiddagen passasjerene stømmer til terminalbygget på Gardermoen. Ved store europeiske flyplasser som ligger ved millionbyer er trafikken jevnt høy gjennom hele døgnet, flyene er større og fylles også opp til siste sete.

Lasse André Vangstein

- Trafikkflyten på Gardermoen kan ikke sammenlignes med andre europeiske flyplasser, sier Lasse André Vangstein, pressetalsmann ved OSL.

Foto: Kim Jansson / NRK

Derfor er det vanskelig å utnytte to rullebaner slik Heathrow kan gjøre det, ifølge pressetalsmann ved Oslo Lufthavn, Lasse André Vangstein.

– Vi henter inspirasjon fra andre lufthavner. Så er det noen ting som vi pr. i dag ikke får gjort så mye med, blant annet reisemønstrene til nordmenn, og hvilke ruter flyselskapene velger å ha, sier Vangstein.

Så en tredje rullebane er uunngåelig?

– Med den passasjerveksten som det ser ut til å bli de neste årene, så tror vi i Oslo lufthavn at en tredje rullebane vil tvinge seg fram for å kunne ta unna den kapasiteten vi har et behov for når vi ser inn i fremtiden.

British Airways-fly på bakken ved Heathrow

Londons flyplass Heathrow har to rullebaner og over 60 millioner reisende pr. år.

Foto: Odd Andersen / Ap