Venstres Trine Skei Grande - Trine Skei Grande (V). - Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Trine Skei Grande (V).

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

– Jeg blir provosert over mangelen på ambisjoner i Jernbaneverket, sier Venstres Trine Skei Grande.

Hun er opprørt over at det kan ta opp til 40 år før en ny togtunnel kan stå klar i Oslo.

I et brev til departementet før jul skriver Jernbaneverket at det i et lengre perspektiv, eller 30 til 40 år, vil være behov for å etablere en ny forbindelse for togtrafikken gjennom Oslo.

Skaper forsinkelser

Knut Arild Hareide - Leder for Stortingets transportkomite Knut Arild Hareide (KrF). - Foto: Odd Rømteland / NRK

Leder for Stortingets transportkomite Knut Arild Hareide (KrF).

Foto: Odd Rømteland / NRK

Dagens Oslotunnel omtales ofte som den største flaskehalsen i jernbanenorge. Forsinkelsene som skapes her sprer seg utover hele landet.

– Det er helt feil å si at vi kan vente på ny forbindelse i flere tiår, sier leder for Stortingets transportkomite, Knut Arild Hareide (KrF).

Han er enig med Skei Grande om at Jernbaneverkets ambisjoner er for svake.

Høres lenge ut

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa - Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). - Foto: Erlend Aas / Scanpix

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil bruke 2 milliarder frem til 2012 for å ruste opp dagens tunnel, men allerede har togselskapene bedt om å få kjøre gjennom med flere tog enn det en opprustet tunnel klarer å ta unna.

Kleppa mener det er for tidlig å si når det kan komme en erstatning for dagens tunnel, men er enig i at 40 år høres lenge ut.

– Når vi får utredningen fra Jernbaneverket i 2012 vil vi ha et bedre grunnlag for å tidfeste en fremtidig løsning, sier hun.

Men det beroliger ikke Skei Grande, som mener signalene fra Jernbaneverket tyder på at de allerede har bestemt seg.

– Det er tydelig at de har konkludert før de en gang har startet på utredningen, sier hun.

Politikerne mener det ikke bør gå mer enn 10 år før en ny tunnel er på plass.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på Twitter .