Oslotunnelen - Jernbaneverket mener det kan ta opp til 40 år før en ny Oslotunnel er på plass. - Foto: Ørn E. Borgen / Scanpix

Jernbaneverket mener det kan ta opp til 40 år før en ny Oslotunnel er på plass.

Foto: Ørn E. Borgen / Scanpix

Ny Oslotunnel kan ta 40 år

Politikere mener Jernbaneverket er for treige.

Venstres Trine Skei Grande - Trine Skei Grande (V). - Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Trine Skei Grande (V).

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

– Jeg blir provosert over mangelen på ambisjoner i Jernbaneverket, sier Venstres Trine Skei Grande.

Hun er opprørt over at det kan ta opp til 40 år før en ny togtunnel kan stå klar i Oslo.

I et brev til departementet før jul skriver Jernbaneverket at det i et lengre perspektiv, eller 30 til 40 år, vil være behov for å etablere en ny forbindelse for togtrafikken gjennom Oslo.

Skaper forsinkelser

Knut Arild Hareide - Leder for Stortingets transportkomite Knut Arild Hareide (KrF). - Foto: Odd Rømteland / NRK

Leder for Stortingets transportkomite Knut Arild Hareide (KrF).

Foto: Odd Rømteland / NRK

Dagens Oslotunnel omtales ofte som den største flaskehalsen i jernbanenorge. Forsinkelsene som skapes her sprer seg utover hele landet.

– Det er helt feil å si at vi kan vente på ny forbindelse i flere tiår, sier leder for Stortingets transportkomite, Knut Arild Hareide (KrF).

Han er enig med Skei Grande om at Jernbaneverkets ambisjoner er for svake.

Høres lenge ut

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa - Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). - Foto: Erlend Aas / Scanpix

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil bruke 2 milliarder frem til 2012 for å ruste opp dagens tunnel, men allerede har togselskapene bedt om å få kjøre gjennom med flere tog enn det en opprustet tunnel klarer å ta unna.

Kleppa mener det er for tidlig å si når det kan komme en erstatning for dagens tunnel, men er enig i at 40 år høres lenge ut.

– Når vi får utredningen fra Jernbaneverket i 2012 vil vi ha et bedre grunnlag for å tidfeste en fremtidig løsning, sier hun.

Men det beroliger ikke Skei Grande, som mener signalene fra Jernbaneverket tyder på at de allerede har bestemt seg.

– Det er tydelig at de har konkludert før de en gang har startet på utredningen, sier hun.

Politikerne mener det ikke bør gå mer enn 10 år før en ny tunnel er på plass.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på Twitter .

Siste videoer

Bønder på Romerike frykter jordras som i verste fall kan ta liv. Gamle avløpsrør fra 70-tallet er i ferd med å kollapse, slik at jordene blir oversvømte. Sist helg førte kraftige regnbyger til at deler av et jorde i Sørum forsvant.
Det er blitt trendy å bygge miljøvennlig. Sjøvann til oppvarming og blomstereng på taket er noen av de grønne tiltakene i nye store bygg i Oslo og Akershus.
Stengte gater og gravearbeid i Oslo sentrum er et stort problem for politi, brann og ambulanse når de skal rykke ut på oppdrag.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Lokale bønder i Gjerdrum og Eidsvoll står bak arbeidene i Landart 2014.
En ny måte å fange reker på, prøves nå ut i Oslofjorden. Det er MS Trygg, som selger reker på kaia Vollen i Asker, som utvikler en sorteringsrist i samarbeid med Havforskningsinstituttet. Slik det er i dag, dør tonnevis med småreker i jakten på de store.
Når du går langs Sagelva i Skedsmo, kan du nå lære om gamle dager og Strømmens lokalhistorie via mobiltelefonen. Og de man skal takke for det er nesten 600 elever ved Skjetten skole.