Hopp til innhold

– Minuttene går fort når vi må snu og finne en annen vei

Stengte gater og gravearbeid i Oslo sentrum er et stort problem for politi, brann og ambulanse når de skal rykke ut på oppdrag.

Tom Løvskogen, leder utrykningspersonellets fellesutvalg i Oslo, utenfor Sagene brannstasjon

STRESS: Hvis vi rykker ut, kommer til en stengt gate og må finne en ny rute, går minuttene fort, sier Tom Løvskogen, leder utrykningspersonellets fellesutvalg i Oslo.

Foto: Edin Babic / NRK

– Det blir et stressmoment når et tog av utrykningskjøretøy kommer inn i en gate og ikke kommer frem. Minuttene og sekundene går veldig fort når vi må snu og finne en annen vei, sier Tom Løvskogen.

Han er leder for utrykningspersonellets fellesutvalg i Oslo, som representerer politi, brann og ambulansepersonell. Nødetatene er bekymret over at kommunen stenger så mange av de viktige gjennomfartsårene i byen.

– I de verste tilfellene kan dette føre til at liv går tapt, sier Løvskogen til NRK.

Hvis sperringene og gravearbeidene blir flere, frykter de at liv kan gå tapt.

Møter sperringer

I flere gater i Oslo er målet å gjøre det enklere for kollektivtrafikken, på bekostning av bilistene. I Thereses gate på Bislett er parkeringsplasser erstattet av steiner og blomsterbed for at trikken skal komme lettere fram. Dermed kommer heller ikke utrykningskjøretøy seg opp på fortauet.

Slike tiltak kan virke mot sin hensikt, mener Løvskogen.

Minuttene og sekundene går veldig fort når vi må snu og finne en annen vei. I de verste tilfellene kan dette føre til at liv går tapt.

Tom Løvskogen

– Det som har vært et problem er de fysiske sperringene, hvor vi ikke kommer bort fra trikketraseen. Hvis ambulanse, brann eller politi er på ordinære oppdrag, blir de nødt til å stå og sperre for trikken.

Neste år skal parkeringsplassene langs Thorvald Meyers gate på Grünerløkka fjernes. Målet er å få en mer trafikksikker vei.

– Det er en veldig trafikkert gate, og en utrykningstrase for flere av nødetatene. Hvis det skal gjøres det samme der, som i Thereses gate, er det en utfordring for oss, sier Løvskogen.

– Prioriterer utrykningskjøretøy

guri melby 2

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo tar tilbakemeldingene fra nødetatene alvorlig.

Foto: Siv Sandvik

Både utrykningskjøretøy og kollektivtransport er førsteprioritet når planene om gatesperringer legges ned, understreker samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V).

Hun sier at de tar tilbakemeldinger om at nødetatene sliter med å komme frem i byen svært alvorlig, og at de skal se på hva den gjøre for å legge bedre til rette for utrykningskjøretøyene. Samtidig tror hun ikke at det ene utelukker det andre.

– Jeg tror at ved å legge bedre til rette for buss og trikk i byen, så vil vi også øke fremkommeligheten til utrykningskjøretøyene, sier Melby.

– Det er lettere å fjerne noen blomsterurner, slik vi har satt opp i Thereses gate, enn å fjerne parkerte biler. Jeg tror de gjør det lettere for nødetatene også.