Hopp til innhold

Nektes å bytte drosjesentral

Oslo kommune nekter taxieiere å skifte drosjesentral fordi etaten som steller med slike saker har skiftet navn. 12 drosjeeiere vil vekk fra City Taxi, fordi sentralen ofte betaler dem sent.

City Taxi Oslo

City Taxi innrømmer at de har vært sent ute med betaling, men avviser at dette har skapte store problemer for drosjeeierne.

Foto: Ida Jørgensen / NRK

12 drosjeeiere vil vekk fra City Taxi, fordi sentralen skylder dem penger.

– Det er pengene våre som vi har kjørt inn. Vi har jobbet for de pengene. Det er ikke riktig at han skal kunne bestemme når han føler for å betale dem ut, sier en av drosjeeierne, Ameer Mohammed Owais, som flere ganger har ventet på oppgjør fra Wilhelm Clausen i opptil en måned.

Østlandssendingen fortalte i forrige uke om drosjeeiere som City Taxi og sentralens eier Wilhelm Clausen i flere år har skyldt opptil en kvart million kroner. Først etter at Østlandssendingen tok fatt i saken ble pengene til to av dem betalte ut som de skulle.

– Vi har jobbet for disse pengene

Også de 12 drosjeeierne som nå vil vekk fra City Taxi, har problemer med å få kredittoppgjøret som de har krav på. Dette er penger fra drosjekunder som har betalt for turen med kredittkort, men som City Taxi ikke betaler tilbake slik de skal.

– Det er betydelige beløp for en liten drosjevirksomhet. Vi har sett summer på oppimot 100.000 kroner som er forsinket i løpet av to perioder, altså en måned, sier daglig leder i den konkurrerende drosjesentralen By Taxi, Jarle Kanaris.

– Bymiljøetaten mener nå at de ikke trenger å forholde seg til overordnet instruks, siden løyveforvaltningen nå er flyttet fra næringsetaten til Bymiljøetaten. De har skiftet navn og de har skriftet adresse. Dermed mener kommunen noe helt annet enn de gjorde i 2008 og 2009 og det er mildt sagt oppsiktsvekkende, sier Jarle Kanaris.

Vil ikke kommentere saken

Oslo kommune har pålagt Næringsetaten å godkjenne slike overgangssøknader. Men kommunens drosjesaker er nå overført til Bymiljøetaten, og de mener de ikke behøver å følge denne instruksen.

Og Bymiljøetaten vil ikke kommentere at de nekter drosjeeiere å skifte sentral.

City Taxi innrømmer at de har vært sent ute med betaling, men avviser at dette har skapte store problemer for drosjeeierne.

– Vil kreve erstatning

Marianne Borgen

Marianne Borgen (SV).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Men leder av Samferdselskomiteen i Oslo bystyre, Marianne Borgen fra SV, sier like saker skal behandles likt - selv om kommunen omorganiserer og etater skifter navn.

– En instruks som ligger i Oslo kommune skal selvfølgelig gjelde selv om ansvaret overføres til andre. Selv om Bymiljøetaten nå har overtatt ansvaret bør den samme forskriften gjelde, sier Borgen.

– Vi får ikke betalt regninger, lønn, skatt, arbeidsgiveravgift. Myndighetene krever at vi skal være en ryddig bransje. Vi har søkt, men etaten har sagt at vi ikke får overgang. De tvinger oss til å være her i to år, sier Ameer Mohammed Owais.

– Går han (Wilhelm Clausen red.anm.) konkurs og ikke betaler oss, må Bymiljøetaten og Oslo kommune saksøkes og betale erstatning for tapene vi får ved at vi ikke får overgang, sier Owais.