Det var i september i fjor at en mann omkom i en brann i en bolig på Borgen i Asker.
I dag startet rettsaken. Selskapet er tiltalt for ikke å ha gode nok rutiner for å avklare behovet for utrykning i forbindelse med brannen. Tidligere i år ble Securitas Direct ilagt en bot på en million kroner, noe selskapet nektet å vedta.
Vaktselskapets advokat Morten Hugo Berger brukte mye tid på å argumentere for at det ikke er varslingsplikt til brannvesenet, før brann i en privatbolig er verifisert.
Han viser til at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ikke stiller krav til utrykning ved utløst brannalarm i privatbolig. Dermed argumenterer han for at Securitas Direct ikke har overtrådt plikten til å varsle.
Saken fortsetter under video.
Fikk varsel på hytta
17.september i fjor var Oskar Eivind Myrseth og kona på hytta. På kvelden fikk han telefon om at brannalarmen hadde gått i boligen deres i Asker.
Den korte samtalen mellom operatøren på alarmsentralen og Myrseth ble avspilt i retten.
– Det er Securitas Direct som ringer. Vi har en brannalarm fra boligen din.
– OK, vi er på hytta, men det er folk der.
Etter snakk fram og tilbake om stikkord, avslutter operatøren med:
– Du får ringe oss opp da hvis det ikke stemmer.
Etter samtalen oppfattet Myrseth det som at vaktselskapet skulle varsle brannvesenet med det det samme.
Innført presisering
Staveland, administrerende direktør i Securitas Direct, hadde en kommentar til akkurat dette da han vitnet noe senere.
– Hadde vi sagt til slutt, at da sender vi ingen vekter og varsler ikke brannvesen så hadde det ikke vært noen tvil. Ut fra å ha hørt samtalen er det akkurat det jeg mener mangler, sa han.
Etter denne dødsulykken er det innført en presisering i rutinene.
– Ved alle lignende tilfeller skal vi si fra i slutten av samtalen at nå sender vi ikke varsel til brannvesen og vi sender ikke vekter, fortsatte Staveland.
Faren forklarte seg i retten
Oskar Eivind Myrseth og kona mistet sønnen Trond i brannen. Han vitnet i retten i dag.
– Jeg trodde jeg hadde et system som sikra meg mot brann og innbrudd. Etter at de hadde ringt meg opp ba kona meg å ringe brannvesenet. Slapp av, sa jeg det er deres (vaktselskapets) jobb, forklarte han.
Nå i ettertid er han mest opptatt av at andre kunder av vaktselskap vet hva de virkelig har avtale om, og at samtalen mellom kunde og vaktselskap må bli bedre.