Hopp til innhold

Når elbilen er borte suser bussene på veien

Det er slutt på forsinkelser for bussene som kjører Mosseveien, etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet tidligere i år.

Elbiler på Mosseveien

KASTET VEKK: Elbilene får ikke lenger kjøre i kollektivfeltet på E18 Mosseveien. Dermed har busspassasjerne fått bedre dager med færre forsinkelser.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Ifølge Ruter har farten på E18 Mosseveien mellom Fiskvollen og Kongshavn økt med 25 prosent, etter at bussen fikk kollektivfeltet for seg selv.

Det betyr en gjennomsnittsøkning fra 32,7 km/t til 41.1.

Det var da Brynstunnelen delvis stengte i slutten av februar, at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene – nettopp for at bussene skulle slippe lettere og raskere frem.

Øystein Dahl Johansen

– Spesielt mellom Nordstrand Bad og Ulvøybrua er det stor effekt, med 68,2 prosent forbedring i farten, sier Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Foto: Birgitte Heneide / Fotograf Birdy

I ettertid er det også blitt slutt på kundeklagene, hevder Ruter.

– Vi fikk ganske mange klager tidligere på at bussen var 5-10-15 minutter forsinket i morgenrushet. Nå er den inne på tiden, sier Øystein Dahl Johansen som er kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

– Utrolig viktig fordel

Brynstunnelen skal pusses opp i enda ett år fremover. Hva som skjer etterpå er ennå uklart.

Norsk Elbilforening tar det for gitt at de får slippe til i kollektivfeltet igjen etter at arbeidet er ferdig, og mener at dette er viktig gode.

Christina Bu, generalsekretær norsk elbilforening

Christina Bu Elbilforeningen mener det er viktig å finne gode løsninger som fungerer for begge parter.

Foto: Ståle Frydenlund/Norsk elbilforening

– Vi har aldri trodd at dette skal bli en permanent løsning for evig og alltid, men idag er det er utrolig viktig at vi fortsatt har gode lokale fordeler. Elbilsalget er på vei ned, hvis vi forsatt skal få elbilsalget til å øke må vi ha det slik, sier generalsekretær Christina Bu.

Ruter er ikke nødvendigvis enig.

– Det er positivt for miljøet at bilparken byttes mot mer miljøvennlige biler, men Ruters oppgave er å sikre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Elbilforeningen og Ruter er enige om at elbilen må vike i kollektivfeltet når den begrenser fremkommeligheten for bussene. Dette har vært tilfelle på Mosseveien, mener Dahl Johansen.

Kompiskjøring fungerer

Da Smestad- og Granfosstunnelene stengte for oppgradering var det også debatt om elbiler i kollektivfeltet på E18 vestgående.

Der ble løsningen å innføre samkjøring, eller kompiskjøring, som innebærer at elbilen må ha med en passasjer for å få bruke kollektivfeltet klokka 07–09 og 14–18.

– Bussen gikk fra å bruke 27 til 9 minutter på samme strekning etter innføring av vedtaket, sier Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Både politikere og elbileiere har tidligere kritisert det at man ikke tillater kompiskjøring på Mosseveien.

– Det har fungert veldig fint på E18 vest fordi vi har en god løsning der. Den ordningen håper vi kan fortsette, sier Christina Bu.