– Det er en del bilister som bør prøve å ta buss, sier kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF) Inger Elisabeth Sagedal.
NAF er initiativtaker til trafikkeksperimentet «Årets beste hverdag». Forsøket skal bevise at man kan fjerne køen på E18 ved å få 600 biler av veien, og er en del av aksjonen «Kampen mot tiden», som ser på trafikkutfordringene samfunnet står overfor.
– Vi vil synliggjøre hvordan ulike løsninger som innfartsparkeringer, kollektivløsninger, fleksible arbeidstider på arbeidsplassen og bruk av kommunikasjonsteknologi i et samspill vil kunne løse trafikkutfordringene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Ifølge NAF koster køen 2,6 millioner kroner i minuttet.
– Kostnaden vil bare øke i årene fremover helt til vi treffer vårt første trafikkinfarkt i 2022. Det vil si at det kommer til å bli jevn kø hele dagen, sier Skjøstad.
Få benyttet seg av parkeringstilbudet
Flere andre aktører har vist engasjement i kampanjen. IKEA på Slependen har lånt ut parkeringsplassene sine til innfartsparkering, NSB har økt kapasiteten med 2000 plasser fra Drammen via Asker inn til Oslo, Ruter har doblet antall bussavganger inn til byen.
Tirsdag morgen mente kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal at det var mindre kø på veien enn vanlig og var fornøyd med eksperimentet.
– Statens vegvesen bekrefter at vi har fått redusert kø i dag tidlig. Det har vært snakk om halvering, men det tør vi ikke konkludere med ennå. Men vi vet at dette prosjektet har helt klart gitt effekt, sier Sagedal.
Likevel fikk NRK opplyst at kun 20 biler hadde brukt IKEAs parkeringsplasser mellom klokken 06.00 og 08.00. Da NRK var ute, stod flere av de ekstra bussene tomme og bussjåførene ventet på passasjerer.
Må samarbeide for å få ned biltrafikken
Rutersjef Bernt Reitan Jenssen sier at de har satt opp mange busser for å få opp komfortnivået og at det ikke skal være så trangt.
– Hvis vi skal lykkes med å få flere til å kjøre kollektivt, så er det viktig å få til et samarbeid med den største organisasjonen, som har alle kundene vi må verve, sier Jenssen.