Hopp til innhold

– Vil bli flådd i bomstasjonene

Fremskrittspartiet har beregnet at pendlere må betale over 100 kroner for bompasseringer på strekningen gjennom Bærum når nye E18 står klar i 2026.

Fotomontasje Fornebukryss på ny E18

Fotomontasje av planene for nye E18.

Foto: Statens Vegvesen

Da nasjonal transportplan ble lagt ut ble det klart at det blir en ny E18 vestover, og at åtte av ti kroner av det første leddet i prosjektetskulle finansieres av bompenger.

Hans Andreas Limi, Fremskrittspartiet

Hans Andreas Limi (Frp).

Foto: Pressebilde

– Med våre beregninger vil det bety at reisende på strekningen vil måtte betale i overkant av 110 kroner på strekningen, sier leder av Akershus Frp, Hans Andreas Limi.

Fremskrittspartiet er motstandere av å finansiere veier med bompenger, og har regnet ut hvor hardt bilistene rammes den dagen E18 mellom Lysaker og Slependen står ferdig.

Mye for de som trenger bilen

– Vi syns det er alt for mye. For de som er avhengige av bil hver dag betyr denne løsningen veldig mye penger i løpet av et år, sier han.

Allerede i fjor ble det spådd at veien kunne koste 50 kroner hver vei for bilistene. De 110 kronene partiet har regnet seg fram til, gjelder bare gjennom Bærum, og det kommer i tillegg til de 30 kroner det koster å passere dagens bomring inn mot Oslo.

– Hele prosjektet skulle koste 12 milliarder, men er nå blitt anslått til å koste 19 milliarder, det gir konsekvenser, sier han.

Han er ikke alene om å synes at beløpet er for høyt, også Ruth Birkeland, som er gruppeleder for SV i fylkestinget, har uttalt at hun synes det er for mye for bilistene.

Kraftig prisvekst

Det var i forrige uke at Statens Vegvesen la fram nye tall som viste en kraftig prisvekst for strekningen gjennom Bærum. I følge Limi har prisen steget fra 12 milliarder til 19 milliarder på to år . Han mener dette kan skyldes at det er bilistene som skal betale.

– Man har en så lemfeldig omgang med budsjettrammer, nettopp fordi til syvende og sist er det bilistene som må finansiere hele gildet, sier han.

Men det er ikke prosjektleder for E18 vestover, Knut Gløersen, enig i.

  • Hva synes du? Kommenter nederst i artikkelen!

– Jeg vil helt klart avvise den tankegangen, vi gjør aldri slike vurderinger når vi planlegger. Vi planlegger hvordan det skal betales på best måte, og prøver selvfølgelig å holde kostnadene nede, sier han.

– Han maler fanden på veggen

Anette Solli

Anette Solli (H).

Foto: Høyre

Høyres leder i samferdselsutvalget, Anette Solli, mener Frp maler fanden på veggen, men benekter ikke at det kan bli 110 kroner i bompasseringer når veien står klar.

– Dette er avhengig av hva staten legger inn, og hvor dyrt hele prosjektet kommer til å bli, sier hun.

Hun er ikke uenig i at det kan bli mye for bilistene å betale.

– Det er viktig at vi fokuserer på å få staten på banen på en real måte, men å si nå hva det kommer til å koste i 2026 skal jeg holde meg for god til, avslutter Solli

Kan bli enda dyrere

I nasjonal transportplan lovte regjeringen bare 2,2 milliarder kroner til den første etappen mellom Lysaker og Ramstadsletta. Den er beregnet til å koste 10 milliarder kroner.

Det er ikke gjort skikkelige beregninger på hva det vil koste og føre E18 gjennom Bærums nabokommune Asker. Med de tallene kan det fort bli mer bompenger mener Limi.

– Da vil vi krype opp mot 200 kroner for å kjøre på strekningen, så dette håper jeg prioriteres annerledes, avslutter han.