Hopp til innhold

Mer praksis skal hindre frafall

For å hindre frafall innen yrkesfagene får ungdom i Oslo nå mulighet til å være med i et prøveprosjekt der de veksler mellom arbeidsplass og skole helt fra starten av.

For å hindre frafall innen yrkesfagene får ungdom i Oslo nå mulighet til å være med i et prøveprosjekt der de veksler mellom arbeidsplass og skole helt fra starten av.

16 år gamle Petter Erlandsen er med på prøveprosjektet der han allerede første året på videregående er ute og jobber i bedrift.

Mange ungdommer dropper ut av videregående skole, og frafallet er aller størst innen yrkesfagene.

For å hindre dette får ungdom i Oslo nå mulighet til å være med i et prøveprosjekt, der de veksler mellom arbeidsplass og skole helt fra starten av skoleløpet.

Les også: Stort frafall i skolen

Lærer i praksis

16 år gamle Petter Erlandsen er i motsetning til andre elever på yrkesfag, med i et helt nytt prosjekt i Oslo, der han allerede første året på videregående veksler mellom å jobbe ute i en bedrift og å sitte på skolebenken.

Vanligvis går elevene på yrkesfag først to år på skolen, for deretter å være
lærling i en bedrift i to år.

Byggenæringens Landsforening og Utdanningsetaten i Oslo inngikk i fjor en samarbeidsavtale om å legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv, for å få til en mer yrkesrettet opplæring for byggfag.

Det er denne avtalen som sikrer Petter erfaring i bedrift allerede fra starten av.

Tømrermester Kjetil Eriksen og praksiselev

Tømrermester Kjetil Eriksen er fornøyd med praksisordningen og med sin praksiselev Petter Erlandsen.

Foto: Katarina Theis-Haugan / NRK


Petter er ute i sin andre praksisuke, og har allerede lært mye om tømreryrket.

– Det er en mye bedre måte å lære på. Istedenfor å sitte inne og lese om det vi skal gjøre i bøker, er vi ute og faktisk gjør det vi lærer om. Vi får «feelingen» i hendene og skjønner fort om dette er noe vi kunne tenke oss å gjøre eller ikke.

Les også: Dropper ut ved hyppige klassebytter

Les også: Mange misfornøyd med yrkesskolene

Fornøyd sjef

Petters sjef, tømrermester Kjetil Eriksen, er fornøyd med praksiseleven. Samtidig synes han skolen gir elevene på yrkesfag for lite faglig ballast. Han ser derfor klare fordeler med prøveordningen.

– De lærer for lite av faget på skolen. Og så synes vi dessverre at skolen har gitt dem en del dårlige vaner, i forhold til det å møte opp. For mange er dette derfor en flott måte å gjøre det på.

Les også: Presser barna til å velge statusfag

– Vi mister for mange på veien

NHO-sjef Kristin Skogen Lund at mer og tidligere praksis kan får flere til å fullføre.

Kristin Skogen Lund

NHO-sjef Kristin Skogen Lund

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

– Det vi ser er at søkingen til yrkesfagene er ganske god, men vi mister alt for mange på veien. Nesten halvparten av i yrkesfag faller av underveis, og det har ikke vi i næringslivet råd til å se på. Vi trenger alle de gode kreftene der ute.

Les også: Mangler sårt fagfolk

Les også: Har det vanskelig hjemme - dropper ut av skolen

Det er Sogn videregående skole som har ansvaret for pilotprosjektet i Oslo.

Elevene plukkes ut etter en intervjurunde der de spørres om blant annet interesser, om de har jobbet tidligere og oppmøte på skolen.

Etter at skolen har valgt ut de mest motiverte elevene, kan bedriftenes velge de elevene de ønsker.

Les også: Får ikke utdanningen sin

Kan utvides

Om ungdom i resten av landet får samme tilbud får vi først svar på om noen år, etter at ordningen er evaluert. I Oslo får nye yrkesfagelever sjansen til neste år, og prosjektet skal sannsynligvis utvides til Bergen.

Petter Erlandsen i Oslo er godt fornøyd med prosjektet. For han som var skolelei er det godt at andre skolefag tilpasses hans fremtidige yrkeskarriere.

– Mattelæreren kommer og spør oss om mattespørsmål mens vi står og bygger for å dra inn matte i det vi driver med. Det samme gjør norsklæreren i forhold til loggføring og dokumentering. Sånn sett er det lettere å få med seg fellesfagene.

– Nå vet jeg hvorfor jeg regner ut, og hvorfor det er viktig at svaret blir riktig. Hvis ikke blir huset feil.

Petter Erlandsen

Petter Erlandsen (16) synes det er fint at vanlige skolefag kan tilpasses hans fremtidige yrkeskarriere.

Foto: Katarina Theis-Haugan / NRK